Original title:
Primární prevence agresivního chování v penitenciárním terénu středního odborného školství
Authors:
Pištěk, Michal Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje výskytu agresivního chování mezi žáky a primární prevencí tohoto chování v penitenciárním terénu středního odborného školství. Cílem teoretické části je nastínit stav sekundárního vzdělávání pro osoby ve výkonu trestu odnětí svobody a uvést systém prevence rizikového chování včetně agresivního chování ve školách v penitenciárním prostředí. Dále je cílem teoretické části definovat agresivní chování a pojmy s ním spojené, rozdělit druhy, stanovit příčiny a popsat projevy tohoto chování, charakterizovat rysy a druhy agresora a oběti, uvést nejčastější projevy agresivního chování osob v penitenciárním prostředí a základní předcházení takového chování stanovené právními předpisy České republiky. Dalším cílem teoretické části je popsat prevenci a její druhy, uvést systém primární prevence ve středních školách, především funkci školního metodika prevence a realizaci minimálního preventivního programu, určit možnosti a aktivity primární prevence agresivního chování ve středních školách ve vězeňském prostředí a uvést chování žáků v prostorách školy. Sběr dat byl zajištěn studiem odborné literatury, legislativy České republiky, elektronických dokumentů a webových příspěvků týkajících se řešené problematiky. Pro zpracování teoretické části byla použita analýza zdrojů, tvoření zápisků, srovnání, syntéza a dedukce získaných dat. Cílem praktické části bylo zjistit, jestli žáci v penitenciárním prostředí dokáží popsat agresivní chování a jeho projevy, jestli se mezi žáky v prostorách školy vyskytují projevy agresivního chování, jestli jsou žáci středních škol ve vězeňském prostředí poučeni o chování a povinnostech v prostorách školy a zda jsou při primární prevenci agresivního chování v uvedeném prostředí používány programy zaměřené na rozvoj životních dovedností. Sběr dat v průzkumném šetření byl zajištěn metodou dotazování, s využitím techniky -- dotazníku. Respondenty byli žáci Středního odborného učiliště Jiřice, které se nachází ve Věznici Jiřice a poskytuje sekundární vzdělávání odsouzeným dospělým mužům. Získaná data byla interpretována v tabulkách četnosti a vytvořených výsečových grafů. Výsledky byly popsány v diskusi pomocí indukce.The bachelor thesis deals with the occurrence of aggressive behaviour among pupils and primary prevention of this behaviour in the penitentiary field of vocational education. The aim of theoretical part is to outline the state of secondary education for people in prison and the state system of prevention of risky behaviours including aggressive behaviour in schools in the penitentiary environment. Another aim of theoretical part is to define aggressive behaviour and concepts associated with it, divide the species, determine the cause and describe the signs of this behaviour, characterizing traits and types of aggressor and victim, put the most-frequent aggressive behaviour of people in the penitentiary environment, and preventing such behaviour laid down by law Czech Republic. Another aim of theoretical part is to describe the prevention and its species, to introduce the system of primary prevention in high schools, mostly as school prevention methodist and implementation of minimum prevention program, to determine the capabilities and activities of primary prevention of aggressive behaviour in high schools in the state prison environment and the behaviour of pupils on school premises. Data collection was secured by studying literature, Czech legislation, electron-ic documents and web posts on the tackle. For processing the theoretical part was used for the analysis of resources, formation of the notes, comparison, synthesis and deduction of acquired data. The aim of practical part was to determine if pupils are able to describe the penitentiary environment aggressive behaviour and his speeches, if among pupils in school premises occur aggressive behaviour, if pupils from high schools in pris-on environment are advised about behaviour and obligations in school premises and whether programs focused to development of life skills are used in the primary prevention of aggressive behaviour in such an environment. Collecting data in exploratory investigation was secured by interviewing, us-ing techniques - questionnaire. Respondents were pupils Jiřice Vocational School, which is located in the prison Jiřice and provides secondary education for adults convicted men. The data were interpreted in tables of frequency and create pie charts. The results were described in the discussion by induction.
Keywords:
agresivní chování; minimální preventivní program; odsouzený; primární prevence; sekundární vzdělávání; výkon trestu odnětí svobody; Vězeňská služba České republiky; školní metodik prevence