Original title:
Alternativní pohony silničních vozidel
Authors:
Švéda, Pavel Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá alternativními pohony silničních vozidel, jejich vybranými druhy a popisem používaných technologií. První část práce řeší problematiku elektromobilů a automobilů s hybridním pohonem. Popsána je historie pohonu, základní funkční prvky vozidel, zhodnocení pohonu a nastínění budoucnosti těchto vozů. U elektromobilů je navíc popsána problematika jejich nabíjení. Další kapitolou je přehled současných elektrických a hybridních vozidel a jejich technické údaje, jako jsou např. parametry motoru, baterií nebo spotřeby paliva. Poslední částí bakalářské práce je vlastní zhodnocení vybraných vozidel, a to benzínového, elektrického a hybridního automobilu. V této kapitole je zpracována technicko-ekonomická analýza těchto vozidel, která zahrnuje výpočet nákladů za provoz a technické parametry vozidel. Výsledky analýzy ukázaly, že benzínový vůz je ekonomicky nejvýhodnější, a to především kvůli pořizovací ceně, která kompenzuje náklady za servis a provoz.Bachelors thesis deals with alternative drives of road vehicles, their selected types and a description of the technologies used. The first part of the work deals with electric vehicles and cars with hybrid drive. There is described the history of the drive, the basic functional elements of the vehicles, the evaluation of the drive and the outline of the future of these cars. In the case of electric vehicles there is also described the issue of their charge. The next chapter is an overview of the current electric and hybrid vehicles, and their technical data, such as the engine parameters, battery or fuel consumption. The last part of the Bachelor's thesis is an evaluation of selected vehicles, gasoline, electric and hybrid cars. In this chapter, the technical-economic analysis of these vehicles is made. It includes the calculation of the cost of the operation and the technical parameters of the vehicles. The results of the analysis showed that the gasoline car is economically the most advantageous, primarily because of the cost, which compensates for the cost of service and operation.
Keywords:
baterie; elektromobil; hybrid