Název:
Role nukleární rodiny v rámci studia žáků střední školy
Autoři:
Lemperová, Pavla Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V bakalářské práci je zpracováno téma role nukleární rodiny v rámci studia žáků střední školy. Cílem teoretické části je definovat pojem rodina, klasifikovat typy a funkce rodiny, popsat strukturu rodiny a rodinné prostředí, výchovné styly, rodičovskou péči. Dále je cílem specifikovat si komunikaci v rodině, komunikační procesy, komunikaci mezi rodinou a školou a popsat celkový vliv na vzdělávání žáků. Pro zpracování teoretické části práce jsou použity metody studium odborných literárních zdrojů, vytváření poznámek a jejich analýza, srovnávání a syntéza. V praktické části je hlavním cílem zjistit, jakým způsobem přistupuje rodina ke vzdělávání žáků. Dílčím cílem je zjistit zájem rodičů o studium žáků, zdali rodiče kontrolují studium a studijní výsledky žáků, komunikaci rodičů se žáky, komunikaci rodičů se školou (především s třídním učitelem) a zdali a jakým způsobem se rodiče zajímají o budoucnost žáků. K naplnění cíle je použita dotazníková metoda. Nástrojem sběru dat je dotazník vytvořený pro účely výzkumu. Respondenty jsou žáci druhých, třetích a čtvrtých ročníků oboru Obchodní akademie na Obchodní akademii, Střední odborné škole knihovnické a Vyšší odborné škole Brno, Kotlářské 9. Data z dotazníků jsou zpracována statistickými metodami, především však za využití popisné statistiky, do přehledných tabulek a grafů. Výzkum vede k návrhům pro zlepšení komunikace mezi rodinou a školou, návrhům jak společně komunikovat, možným prostředkům společné komunikace.In the Bachelor's thesis, the theme of the role of the nuclear family is to be processed within the secondary schools pupils' study. The aim of the theoretical part is to define the term of family, classify the types and functions of the family, describe the structure of the family and the family environment, educational styles, parental care. The aim is to further specify the communication in the family, communication processes, communication between the family and the school, and to describe the total impact on the education of the pupils. For processing this theoretical part, methods of studying technical literary sources, creating notes and their analysis, comparison and synthesis are used. In the practical part, the main goal is to find out how the family approaches to the education of pupils. Partial aim is to discover parents' interest in the pupils' study, whether parents monitor their pupils' learning and achievement, the par-ents' communication with the pupils, the parents' communication with the school (primarily with the class teacher), and whether and how the parents take interest in the future of the students. To fulfill the objectives the via questionnaire method is used. The tool for the data collection is the questionnaire created for research purposes. The respondents are students of second, the third and the fourth years of the Business Colege at the Business Academy, Secondary School for Librarian and the Vocational School Brno, Kotlářská 9. The data from the questionnaires are processed by statistical methods, primarily by using the descriptive statistics, to create transparent tables and charts. The research leads to proposals for improving communication between family and school, proposals on how to mutually interact, and to possible means of common communication.
Klíčová slova:
děti; komunikace; nukleární; rodina; rodič; škola; žáci