Název:
Olfaktorická interakce člověka a dřeva
Autoři:
Shorná, Radka Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Teoretická část této se zabývá problematikou odérových látek v interiéru se zaměřením na pachy dřeva a jejich souvislost s VOC. Odéry při svém působení sice nemají přímý vliv na zdraví člověka, ale mohou do značné míry ovlivnit fyzickou i psychickou pohodu jedince, vést k sekundárním komplikacím nebo úrazům. Subjektivní hodnocení odérů je jedním z faktorů, které mohou hrát roli při výběru zařizovacích interiérových prvků. Olfaktorická interakce člověka a dřeva by tedy mohla hrát důležitou roli v marketingových strategiích nábytkářských firem. Proto byla v rámci projektu zpracována i praktická část práce, která se zabývá subjektivním hodnocením vzorků zástupců 3 dřevin se 3 typy povrchových úprav posuzovateli s svyužitím senzorické analýzy. Dále pak vyhodnocením krátkých dotazníků na jejichž základě byla upravena metodika pro případný další výzkum a získány konkrétní výsledky olfaktorického působení odérů aplikovatelné v praxi. Závěr se práce věnuje příkladům možného využití získaných poznatků v praxi, možnostem aromatizace prostředí a návrhům jejich provedení.Theoretical part of this thesis, deals with issues of odor substances found in the interior environment with special focus on solid wood odors and their relationship with VOCs. Although there is no direct impact of odors on human health, they can severely affect physical and mental well-being of the individual and lead to secondary complications and accidents. Subjective evaluation of odor perception is one of the factors that can be decisive when choosing furnishing elements. It is assumed that the human and wood olfactoric interaction could play an important role in marketing strategies of furniture manufacturers and distributors. Therefore, there was also practical part to this project, which deals with subjective odor evaluation of solid wood samples using sensory analysis. Then evaluation of short questionnaires. The obtained data were used to finalize results applicable in practice and useful for further olfactory research. Final part of this thesis deals with possible practical applications of those results, different means of aromatisation and their concrete rendering.
Klíčová slova:
aroma marketing; aromalampa; odérové látky; senzorická analýza; VOC