Název:
Začátky učitelské profese
Autoři:
Cahová, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Závěrečná bakalářská práce je zaměřena na problémy začínajících učitelů. Cílem teoretické části je definovat pojem začínající učitel a charakterizovat jeho profesní start a vývojové fáze učitelské profese. Dále popsat problémy začínajících učitelů spojené s motivací žáků, s udržením kázně při vyučování, s autoritou učitelů a kázní žáků. Teoretická část také popisuje způsoby řešení problémů začínajících učitelů. Dalším cílem je definovat pojem uvádějící učitel, kouč a mentor a popsat jejich způsob podpory začínajících učitelů. Metody použité pro zpracování teoretické části jsou studium odborných zdrojů, jejich analýza, srovnání a syntéza. Cílem praktické části bakalářské práce je identifikovat problémy začínajících učitelů a zjistit, jakým způsobem je řeší. Použit je kvalitativní výzkum, metodou pro zpracování praktické části je polostrukturovaný rozhovor. Analýza dat je provedena otevřeným kódováním a následnou kategorizací. Respondenty tvoří začínající učitelé z vybraných středních odborných škol z Jihomoravského kraje a Kraje Vysočina.Bachelor thesis is focused on problems of beginning teachers. The goal of theoreti-cal part is to define the term of beginning teacher and characterise his career start and development phase of the teaching profession. Following is to describe the problems of beginnings teachers related with motivation of students, maintain of disciplines during the class, the authority of teachers and discipline of students. The theoretical part also describes ways to solve problems of beginning teachers. Another aim is to define the concept showing teacher, coach and mentor and describe their method of support for beginning teachers. The methods used of processing the theoretical part of the study of professional sources, analysis, comparison and synthesis. The practical part of the thesis is to identify problems of beginning teachers and find out how to solve them. Used a qualitative research method for the practical part is a semistruc-tured interview. Data analysis is done by open coding and subsequent categoriza-tion. Respondents consists of beginning teachers form selected secondary school from South Moravia and Vysocina region.
Klíčová slova:
problémy začínajících učitelů; uvádějící učitel; učitel; začínající učitel