Název:
Možnosti exportu vín z České republiky na zahraniční trhy
Autoři:
Smetanová, Kateřina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená diplomová práce představuje připravovanou exportní strategii vín, kterou zaštiťuje Národní vinařské centrum České republiky. Cílem práce je zmapování českého vinařského trhu a tří definovaných států: Polsko, Německo a Velká Británie. V teoretické části jsou popsány základní východiska práce jako je agrární trh a mezinárodní obchod. Následuje část věnovaná charakteristice exportního potenciálu českého vinařství a průzkum cílových trhů na základě metody přípravy zahraničně-obchodní operace. Z výsledků lze odvodit závěr, že všechny 3 mapované trhy jsou velice specifické a vzájemně naprosto rozdílné, a tak nabízí rozsáhlé možnosti pro export vín z České republiky. Polsko, jako nově se rozvíjející vinařský trh, má zájem o levnější sladká bílá a mohutná červená vína, což z něj činí výzvu pro české vinaře, kteří se musí cenově přizpůsobit. Velká Británie je tradičním a rozsáhlým vinařským trhem, který klade důraz na unikátní, vysoce kvalitní vína s atraktivním marketingem. Německo je významným obchodním partnerem České republiky, preferuje sušší bílá vína. Tento trh má určité povědomí o kvalitě českých vín, což poskytuje výhodu pro dovoz českých vín do země. Výsledky práce poskytují strategická doporučení pro české vinaře k úspěšnému vstupu na tyto trhy.The submitted master's thesis presents a prepared export strategy for wines overseen by the National Wine Centre of the Czech Republic. The aim of the thesis is to map the Czech wine market and three defined countries: Poland, Germany, and the United Kingdom. The theoretical part describes the basic starting points of the work such as the agrarian market and international trade. This is followed by a section dedicated to the characteristics of the export potential of Czech viticulture and a survey of target markets based on the method of preparation of a foreign trade operation. The results lead to the conclusion that all 3 mapped markets are very specific and completely different from each other, thus offering extensive opportunities for the export of wines from the Czech Republic. Poland, as an emerging wine market, is interested in cheaper sweet white and robust red wines, which poses a challenge for Czech winemakers who must adjust their prices accordingly. The United Kingdom is a traditional and extensive wine market that emphasizes unique, high-quality wines with attractive marketing. Germany is an important trading partner of the Czech Republic, with a preference for drier white wines. This market has some awareness of the quality of Czech wines, which provides an advantage for the import of Czech wines into the country. The results of the work provide strategic recommendations for Czech winemakers for successful entry into these markets.
Klíčová slova:
agrarian market; agrární trh; export of czech wines; export českých vín; Germany; international trade; mezinárodní obchod; Německo; Poland; Polsko; United Kingdom; Velká Británie; víno; wine