Original title:
Vyhodnocení vzdělávacího významu naučných stezek v Chráněné krajinné oblasti Beskydy - oblast Pustevny
Authors:
Hanzelková, Eliška Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Naučné stezky jsou interaktivní formou vzdělávání veřejnosti. Každý region má již několik vystavěných naučných stezek. Naučné stezky jsou navrženy tak aby návštěvníkům přiblížily krásy prostředí, ve kterém se nacházejí a daly jim možnost získat nové informace. Dále stezky slouží k prezentaci místní historie, kultury, přírodních podmínek a dalších zajímavostí. Délka trasy a počet zastavení jsou různé podle typu stezky a podle tématu, kterému je naučná stezka věnována. Budování naučných stezek má pár základních kritérií, podle nichž by měly být vytvářeny. Základním prvkem je volba vhodné trasy, určení informací, které se objeví na vybraných informačních panelech a v neposlední řadě je důležitá celková grafická úprava panelů. Nepostradatelnou součástí každé stezky, by měl být adekvátní počet odpočinkových míst a odpadkových košů. Součástí tohoto vybavení jsou lavičky, stoly a přístřešky. Vzdělávací význam stezek spočívá také v rozšíření informací o ochraně přírody, k doplnění informací získaných ve škole a také může upozornit na negativní vliv člověka na krajinu. Tato práce je věnována vzdělávacímu významu naučných stezek ve vybrané lokalitě. Zvolené území je hřeben Radhoště, kde se nachází turistické centrum Pustevny. Právě zde je umístěna studovaná naučná stezka Radegast. Vyhodnocení vzdělávacího významu je prováděno pomocí dotazníků.Interpretive trails are an interactive form of education for public. Every region has already built few interpretive trails. They are projected to describe to visitors the beauty of the nature in which they are situated and also to give the possibility of getting new information. Interpretive trails are used as a way of presentating local history, culture, narural conditions and other interests. The length and number of these trails are different according to the type of the trail and its topic. The construction of interpretive trails has its own basic rules which must be created. The basic element is the option of the correct length of the trail, determination of information which is to be shown at selected information panels.Nevertheless, the projection of the panels is of great importance as well.An indisponsable part of each trail should be an adequate number of resting places,litter bins, benches, tables and shelters. The educational purpose of these trails is in nature protection awareness, completing of knowledge acquired at school.These matter can point on the negative influence of human kind on nature. This thesis deals with educational survey of the trail in particular areas. The chosen area is Radhost peak where turistic centre Pustevny is to be found.It is here where this interpretive trail in question can be found as well. Evaluation of this educational survey is achieved through questionnaires.
Keywords:
dotazník; naučná stezka; Pustevny; vzdělávací význam