Název:
Zdravotní gramotnost u diabetiků
Překlad názvu:
Health literacy in diabetics
Autoři:
RUSSFELLOVÁ, Pavla Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá zdravotní gramotností u pacientů s diabetem mellitem 1. typu. Diabetes mellitus 1. typu představuje autoimunitní onemocnění, které je charakterizované destrukcí pankreatických beta-buněk tvořících inzulin. První příznaky se mohou projevit těžkým hyperglykemickým stavem, který vyžaduje hospitalizaci v nemocničním zařízení. Po diagnostice onemocnění je zahájena terapie, při níž je nutností po celý život substituovat do organismu chybějící inzulin a dodržovat režimová léčebná opatření, a to dietní režim, pohybový režim a selfmonitoring glykemie. Schopnost pacientů dodržovat stanovená léčebná režimová opatření závisí na jejich zdravotní gramotnosti. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou zdravotní gramotnosti, charakteristikou onemocnění diabetes mellitus 1. typu a edukací diabetiků 1. typu o režimových opatřeních. Empirická část práce byla zpracována pomocí využití metodiky kvalitativního výzkumu s výzkumnými soubory pacientů a sester. Sběr dat byl s oběma výzkumnými soubory realizován prostřednictvím provedené techniky polostrukturovaných rozhovorů. Sesbíraná data byla zpracována otevřeným kódováním metodou "tužka a papír" a rozčleněna do kategorií. Záměrem této bakalářské práce bylo dosáhnout čtyřech stanovených cílů týkajících se zdravotní gramotností pacientů s diabetem mellitem 1. typu. Pro pacienty byly vytvořeny tři cíle, a to zjistit z jakých zdrojů získávají zdravotně relevantní informace, jakým způsobem předcházejí zhoršení svého zdravotního stavu a jaké zvyklosti mají při dodržování režimových opatření. Pro sestry byl vytvořen jeden cíl, který zkoumal, jak sestry edukují pacienty o režimových opatřeních. Z výsledků výzkumného šetření bylo zjištěno, že pacienti jako nejčastější zdroj pro získávání zdravotně relevantních informací volí internet nebo se obrací na svého lékaře, a to v první řadě na svého diabetologa. Z výzkumné části bylo dále zjištěno, že zhoršení svého zdravotního stavu pacienti předcházejí dodržováním pravidelných lékařských prohlídek a dodržováním léčebných opatření, přičemž nejdůležitější je pro ně aplikace inzulinu a dietní režim. Dále bylo zjištěno, že v oblasti dietních opatření pacienti zaznamenávají potíže při počítání sacharidových jednotek. Aplikace inzulinu je snadnější pro pacienti využívající inzulinové pumpy, jelikož pacientům vyhovuje nepřetržitá aplikace inzulinu v automatickém nebo ručním režimu pumpy. Při dodržování pohybového režimu se pacientům nejvíce osvědčily rekondiční pobyty. V selfmonitoringu glykemie pacientům nejvíce vyhovuje monitorace prostřednictvím senzoru. Zjištěno bylo také, že sestry se v edukaci pacientů nejméně zaměřují na edukaci o monitoraci prostřednictvím senzoru. Edukaci o pohybovém režimu směřují na lékaře. Sestry se podílejí na edukaci rodinných příslušníků a výsledky své edukace zaznamenávají do edukačního záznamu. Na základě získaných výsledků, které se zabývají zdravotní gramotností pacientů s diabetem mellitem 1. typu, je vytvořen edukační materiál pro zdravotní sestry edukující pacienty s tímto onemocněním. Edukační materiál přispěje k posílení edukace sester v oblasti týkající se režimových opatření u nemocných s DM 1. typu. This bachelor thesis deals with health literacy in patients with type 1 diabetes mellitus. Type 1 diabetes mellitus is an autoimmune disease characterized by the destruction of insulin-producing pancreatic beta-cells. The first symptoms may manifest as a severe hyperglycaemic state requiring hospital admission. After the diagnosis of the disease, therapy is initiated, in which it is necessary to substitute the missing insulin into the body throughout life and to follow the treatment regimen, namely diet, exercise and self-monitoring of glycaemia. The ability of patients to adhere to the established treatment regimen depends on their health literacy. The theoretical part of the thesis deals with the characteristics of health literacy, the characteristics of type 1 diabetes mellitus and education of type 1 diabetic patients on regimen measures. The empirical part of the thesis was developed by using qualitative research methodology with research files of patients and nurses. Data collection was done with both research sets through the implemented technique of semi-structured interviews. The data collected was processed using open coding using pencil and paper method and categorized. The intention of this undergraduate thesis was to achieve the four stated aims relating to health literacy in patients with type 1 diabetes mellitus. Three objectives were created for the patients, namely to find out from which sources they obtain health relevant information, how they prevent deterioration of their health condition and what habits they have in following their regimen. One objective was created for nurses, which examined how nurses educate patients about regimen measures. The results of the survey showed that patients choose the internet or their doctor as the most common source of health information, primarily their diabetes specialist. The research also found that patients prevent deterioration of their health by keeping regular medical check-ups and adhering to treatment measures, with insulin administration and diet being the most important for them. In addition, it was found that in the area of dietary measures, patients experience difficulties in counting carbohydrate units. Insulin administration is easier for patients using insulin pumps, as patients are comfortable with continuous insulin administration in automatic or manual pump mode. Patients found convalescent stays to be the most effective in adhering to the exercise regimen. In self-monitoring of blood glucose, patients are most comfortable with sensor monitoring. Nurses were also found to be the least focused in patient education about monitoring via sensor. They direct education about exercise regimen to physicians. Nurses are involved in the education of family members and record the results of their education in the educational record. Based on the results obtained, which address the health literacy of patients with type 1 diabetes mellitus, educational material for nurses educating patients with this disease is developed. The educational material will contribute to the strengthening of nurses' education in the area related to regimen measures in patients with type 1 DM.
Klíčová slova:
chronické onemocnění; diabetes mellitus 1. typu; edukace; léčebný režim; zdravotní gramotnost; chronic disease; education; health literacy; treatment regimen; type 1 diabetes mellitus Citace: RUSSFELLOVÁ, Pavla. Zdravotní gramotnost u diabetiků. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/76101