Název:
Regionální technické památky a jejich využití ve výuce na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Regional technical monuments and their use in teaching at the 1st grade of primary school
Autoři:
ZÍBRTOVÁ, Denisa Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zaměřuje na využití technických památek v regionu Třeboňska na 1. stupni základních škol. Teoretická část má pět okruhů. V prvním se jen zlehka dotýkáme primární pedagogiky a základního vzdělávání. V druhém okruhu se zabýváme technickým vzděláváním, kam jsme zahrnuli kapitoly technická výchova a její cíle, technická gramotnost a složky technické gramotnosti a stručný popis integrované výuky na základní škole. Dále se zaměřujeme na metody podporující aktivní myšlení, kde je popsána projektová výuka, badatelství ve výuce a exkurze. V neposlední řadě stručně charakterizujeme vzdělávací oblasti kapitol Člověk a svět práce a Člověk a jeho svět v RVP ZV. V posledním okruhu teoretické části představujeme pět technických památek daného regionu a krátce popisujeme. V praktické části představujeme pět příprav na exkurze, z nichž dvě byly zrealizovány. Všechny přípravy jsou obohaceny o pracovní listy a návrhy na motivaci žáka před exkurzí. U uskutečněných exkurzí je přiložena fotodokumentace a zhodnocení. This Ma thesis focuses on the use of technical monuments in the Třeboňsko region in the 1st grade of primary schools. The theoretical part is divided into 5 parts. First, we touch lightly on primary pedagogy and primary education. In the second part, we focus on technical education. I included chapters on technical education and its goals, technical competence and its components, alongside a brief description of integrated education at primary school. Furthermore, I focus on methods that encourage active thinking, describing project-based learning, research and field trips. Also, I briefly characterise educational parts from Člověk a svět práce and Člověk a jeho svět in RVP ZV. In the last part of the theoretical part, I introduce five technical monuments in the region and briefly describe them. In the practical part, I introduce five preparations for field trips, two of which were implemented. All the preparations include worksheets and suggestions to motivate the students before the field trip. Lastly, proper photo documentation and evaluation for the implemented field trips are included.
Klíčová slova:
exkurze; projektová výuka; technická gramotnost; technická výchova; vzdělávání; education; field trip; project education; technical education; technical literacy Citace: ZÍBRTOVÁ, Denisa. Regionální technické památky a jejich využití ve výuce na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/70412