Original title:
Viditelnost Evropské unie v českých tabloidech v souvislosti s válkou na Ukrajině
Translated title:
Media visibilty of the EU in Czech tabloids in connection to the Ukraine War
Authors:
Chytilová, Michaela ; Parízek, Michal (advisor) ; Hájek, Lukáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce zkoumá asociaci viditelnosti Evropské unie a války na Ukrajině v českých tištěných tabloidech. V první části jsou představena zkoumaná média, propojení médií s EU, role médií v konfliktech i samotná válka na Ukrajině. Také je popsána souvislost EU a Ukrajiny či sankce na Rusko uvalené Evropskou unií po začátku války na Ukrajině. Pro výzkum byly využity mixed methods, tedy kvalitativní i kvantitativní přístup. V kvantitativní části jsou prezentována data, kterými jsou články z let 2021 a 2022. Jejich analýza a čtyři chí- kvadrát testy pomáhají se zodpovězením výzkumných otázek. Chí-kvadrát testy potvrzují, že nárůst viditelnosti Evropské unie v českých tištěných tabloidech asociuje s ruskou invazí na Ukrajinu. Testy ale zároveň ukazují, že válka na Ukrajině nebyla jedinou událostí, která měla na nárůst viditelnosti vliv. Stejná asociace je vyvrácena u seriózních médií, kde viditelnost EU rostla pouze kvůli ruské invazi na Ukrajinu. Poslední částí práce jsou strukturované anonymní rozhovory se sedmi redaktory zkoumaných tabloidů. 6 ze 7 redaktorů potvrzuje svými názory mé výsledky a prezentuje velmi zajímavé poznatky. Jeden redaktor nárůst viditelnosti tématu EU v českých tištěných tabloidech v důsledku ruské invaze na Ukrajinu nesleduje.This bachelor thesis is looking into association between the visibility of the EU and war in Ukraine in Czech press tabloids. The first part talks more about examined press media, connection between media and EU, the role of media in conflicts and about war in Ukraine. It also presents the connection between the EU and Ukraine and sanctions which were imposed to Russia from the EU after the war in Ukraine started. In this research were used mixed methods - both qualitative and quantitative approach. In quantitative part are presented data which are articles from years 2021 and 2022. Analysis of this data and four Chí-square tests help with answering the research questions. Chí-square tests confirm that visibility of the EU in Czech press tabloids grew because of its association with Russian invasion to Ukraine. Those tests also show that the war in Ukraine was not the only event supporting the rise of visibility. The same association was not found in serious media where the visibility grew but only because of the Russian invasion of Ukraine. Last part are structured anonymous interviews with seven journalists from examined tabloids. 6 out of 7 journalists support my results and present very interesting observations. One journalist does not see visibility of the EU growing because of the Russian...
Keywords:
European union; printed media; Russian invasion of Ukraine; serious press; tabloids; war in Ukraine; Evropská unie; ruská invaze na Ukrajinu; seriózní tisk; tabloidy; tištěná média; válka na Ukrajině
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/192449