Název:
Klavírní koncert g moll, op. 33, Antonína Dvořáka - raná a konečná verze
Překlad názvu:
Concerto for Piano and Orchestra in G Minor, op. 33, by Antonín Dvořák - Early and Final Version
Autoři:
Šmídová, Ludmila ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Kachlík, Jan (oponent) ; Ottlová, Marta (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] disertační práce Klavírní koncert g moll, op. 33, Antonína Dvořáka - raná a konečná verze Kritická edice notového textu // Studie ke vzniku, vydání a provozování díla Práce je věnována Koncertu pro klavír Antonína Dvořáka z roku 1876, výjimečnému dílu jak v české hudební tvorbě 19. století, tak v evropském kontextu, jež bylo po velmi dlouhou dobu zatracováno pro svůj klavírní part. Disertace shrnuje veškeré dosavadní poznatky v oblasti historie vzniku a recepce Dvořákova Klavírního koncertu. Ty dále na základě dobových písemných pramenů (korespondence a dobového tisku, mnohdy dosud neznámých) prověřuje, opravuje zkreslené a mylné informace a doplňuje o nová zjištění (týkající se provedení, interpretů, úprav). Díky nim předkládá nový pohled na historii recepce této kompozice od vzniku až do začátku našeho století. Jako první detailně zkoumá i všechny notové prameny a vyhodnocuje vztahy mezi nimi (autograf s revizemi mezi lety 1876 - 1883, opis, který si pořídil Leoš Janáček v letech 1878/9 a materiály prvního tisku J. Hainauera z roku 1883). Kriticky se staví k vydání z roku 1956 Společnosti Antonína Dvořáka v Praze a ve svazcích II a III disertace předkládá editorské manuskripty nové kritické edice - a to jak definitivní verze z roku 1883, tak i nedávno objevené, dosud nepublikované rané verze díla...Ph.D. Thesis Abstract Piano Concerto in G Minor, op. 33, by Antonín Dvořák - Early and Final Version Critical Edition of the Score // Study about the Origin, the First Printing and the Performance Practice The dissertation is focused on the Concerto for Piano by Antonín Dvořák from 1876 - an outstanding composition not only in the Czech milieu but in all the European context as well - , which was a very long time condemned for its "unsuitable" piano part. The thesis summarizes all existing knowledge of the history of the origins and reception of the Dvořák's Piano Concerto, which is further verified on the basis of written contemporary sources (Dvořák's correspondence and contemporary press, sometimes yet unknown). Distorted and false pieces of information are corrected and supplemented with new findings (relating to the performances, interpreters, arrangements). Thanks to them, the author presents a new sight of the history of the reception of this composition from inception until the beginning of present century. For the first time all musical sources are examined in detail and relations between them studied (autograph with revisions between years 1876-1883, a copy of the score, which Leoš Janáček let made in 1878/9 and materials of the first printing J. Hainauer from 1883). Then author draws attention to...
Klíčová slova:
Antonín Dvořák; artikulace; edice; Ella Modřická; interpreti; Klavírní koncert; Leoš Janáček; noty; Otakar Šourek; prameny; provedení; raná verze; Svjatoslav Richter; Vilém Kurz; Václav Talich; úprava; Antonín Dvořák; arrangement; artikulation; early version; edition; Ella Modritzky; Leoš Janáček; Otakar Šourek; performance; performers; Piano concerto; sheet music; sources; Sviatoslav Richter; Vilém Kurz; Václav Talich