Original title:
Výuka psaní u začínajících učitelů českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ
Translated title:
Teaching writing among novice teachers of Czech language and literature at the
Authors:
Stehlíková, Sára ; Šormová, Kateřina (advisor) ; Saicová Římalová, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Tato diplomová práce zkoumá výuku psaní u začínajících učitelů českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol. Jejím cílem je v teoretické rovině představit didaktiku komunikačně slohové výchovy, výuku psaní a problematiku začínajících učitelů, dále provést případovou studii 4 začínajících učitelů a analyzovat jejich způsoby výuky psaní včetně zadávání a hodnocení (nejenom) písemných prací. Práce se tedy skládá jak z části teoretické, tak z části empirické, jež na kvalitativní rovině popisuje, analyzuje a kriticky hodnotí konkrétní příklady začínajících učitelů. Empirická část čerpá z polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření. Ukazuje se, že se začínající učitelé na 2. stupni liší ve znalostech, schopnostech výuky psaní, což pravděpodobně pramení z rozdílných přesvědčení o důležitosti komunikačně slohové výchovy na 2. stupni základních škol. Svými výstupy může tedy tato práce poskytnout cenný náhled do aktuálního stavu výuky psaní u vybraných začínajících učitelů na 2. stupni základních škol a být vodítkem pro další výzkum v této oblasti.(in English): This thesis examines the teaching of writing among novice Czech language and literature teachers at the secondary level of primary schools. Its aim is to theoretically present the didactics of teaching writing, writing instruction and evaluation, and the issues faced by novice teachers. Additionally, it conducts a case study of four novice teachers and analyzes their approaches to teaching writing, including giving instructions and evaluation methods. The work comprises of both theoretical and empirical sections, with the empirical part qualitatively describing, analyzing and critically evaluating specific examples of novice teachers. The empirical part draws from semi-structured interviews and questionnaire surveys. It is evident that novice teachers at the secondary level differ in their knowledge and teaching abilities regarding writing, likely stemming from divergent beliefs about the importance of teaching writing at this level. Therefore, through its findings, this work can offer valuable insights into the current state of teaching writing among selected novice teachers at the secondary level of elementary schools and serves as a guiding framework for further research in this field.
Keywords:
writing|didactics|Czech|L1|novice teacher; psaní|didaktika|čeština|mateřský jazyk|začínající učitel
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/192348