Název:
Vnímání nástroje mediace z pohledu ředitelů základních škol
Překlad názvu:
Perception of the mediation tool from the perspective of primary school's headmasters
Autoři:
Weissová, Veronika ; Kropáč, Jiří (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá vnímáním nástroje mediace z pohledu ředitelů základních škol. Teoretická část věnuje pozornost historii vzniku mediace, jejího využití, průběhu a základních principů. Dále pak podrobněji úloze mediátora a specifikům školních konfliktů a mediace ve školách. Nedílnou součástí práce je také nahlédnutí výhod, které by mediace mohla přinést do školního prostředí. V práci jsou zběžně zmíněna také specifika tzv. peer mediace. V praktické části je pomocí polostrukturovaných rozhovorů zmapován pohled pěti ředitelů základních škol na možnost využití mediace ve školních konfliktech. Jejich pohled nám zodpovídá základní otázku, jak ředitelé škol v tuto chvíli vnímají a řeší konflikty ve školách, a zda vidí možnost, jak v nich použít mediaci, kterou by praktikoval pracovník školního poradenského pracoviště či mediátor zvenčí. Čerpáno bylo z uvedené literatury a internetových článků.The thesis deals with the perception of the mediation tool from the perspective of primary school principals. The theoretical part focuses on the history of mediation, its use, process and basic principles. It then details the role of the mediator and the specifics of school conflicts and mediation in schools. An insight into the benefits that mediation could bring to the school environment is also an integral part. The specifics of peer mediation are also briefly mentioned. In the practical part, the perspectives of five elementary school principals on the possibility of using mediation in school conflicts are mapped using semi-structured interviews. Their perspectives answer the basic question of how school principals currently perceive and deal with conflicts in schools and whether they see the possibility of using mediation practiced by a school counsellor or an outside mediator. Drawn from the literature and internet articles cited.
Klíčová slova:
mediace ve škole|peer-mediace v poradenství|ředitelé|učitel|základní škola; mediation in school|peer-mediation in counselling|principals|teacher|primary school