Original title:
Metodika jízdních testů motocyklu pro identifikace parametrů modelu pneumatik
Translated title:
Motocycle ride test methodology to identify tyre model parametres
Authors:
Tobiáš, Martin ; Ph,D,, Pavel Ščerba, (referee) ; Magdolen, Luboš (referee) ; Porteš, Petr (advisor) Document type: Doctoral theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tématem práce je analýza dynamických jízdních stavů motocyklu v rámci dlouhodobého cíle tvorby nových nástrojů a metod pro účely výzkumu vozidel na Odboru motorových vozidel ÚADI FSI VUT. Cílem práce je vytvoření metodiky umožňující získat z měřené jízdy motocyklu data, využitelná pro tvorbu a ladění modelů pneumatik. Metoda spočívá v realizaci inversních multibody simulací pomocí interně vyvinutých softwarových nástrojů. Ty vyžadují vytvoření věrohodného multibody modelu motocyklu a měřicího systému, který během jízdy s dostatečnou přesností zaznamená veličiny odpovídající stupňům volnosti multibody modelu motocyklu. Součástí vytvářené metodiky je i definice vhodných jízdních manévrů. V práci jsou představeny realizace těchto požadavků, včetně výsledků inversních multibody simulací. Ty jsou v práci dále zpracovány, za účelem ukázky jejich použitelnosti k zamýšlenému účelu. Následně je nabídnuta diskuze nad dosaženými výsledky a možnému pokračování výzkumu.
The topic of the thesis is the analysis of dynamic driving states of motorcycles within the long-term goal of creating new tools and methods for the purpose of vehicle research at the Department of Motor Vehicles, IAE, FSI BUT. The aim of the thesis is to develop a methodology to extract data from the measured motorcycle ride, usable for the creation and tuning of tire models. The method consists in the implementation of inverse multibody simulations using internally developed software tools. These require the creation of a plausible multibody model of the motorcycle and a measurement system that records the quantities corresponding to the degrees of freedom of the multibody model of the motorcycle with sufficient accuracy during the ride. The definition of appropriate riding manoeuvres is also part of the developed methodology. The thesis presents the realization of these requirements, including the results of inverse multibody simulations. These are further analyzed and processed in order to demonstrate their applicability to the intended purpose. Subsequently, a discussion of the achieved results and possible continuation of the research is offered.
Keywords:
inverse multibody simulations; measurement; motorcycle; motorcycle dynamics; tyre models; dynamika motocyklu; inversní multibody simulace; modely pneumatik; motocykl; měření
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/249337