Název:
Etika obrazové generativní umělé inteligence v žurnalistice
Překlad názvu:
Ethics of Image Generative Artificial Intelligence in Journalism
Autoři:
Janota, Filip ; Moravec, Václav (vedoucí práce) ; Géla, František (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Etika obrazové generativní umělé inteligence v žurnalistice je téma, které doposud nebylo akademiky zevrubně probádáno. Tato práce se snaží o nový přínos v této oblasti a o položení základů pro další výzkum. V teoretické části shrnuje dosavadní poznatky o generativní umělé inteligenci, kontextualizuje ji v rámci celkového vývoje umělé inteligence a popisuje její pronikání do komunikace a žurnalistiky. Reflektuje doposud publikovanou literaturu a cituje ze studií, které se tohoto tématu týkají. Věnuje se také fenoménu manipulace obrazem a šíření dezinformací a v neposlední řadě pak i nakládání s umělou inteligencí v rámci žurnalistické samoregulace. V praktické části je poté předložen vlastní výzkum, který je proveden jakožto kvalitativní obsahová analýza tří případových studií zobrazujících rozšíření obrázků vytvořených umělou inteligencí. Jsou jimi zaprvé domnělé zatčení Donalda Trumpa, zadruhé uměle vytvořená fotografie papeže a zatřetí databáze fotografií. Výzkum byl zrealizován s cílem odhalit specifika hrozby šíření dezinformací založených na výstupech text-to-image modelů generativní umělé inteligence. Bylo zjištěno, že obrázky vytvořené umělou inteligencí mohou...The ethics of image generative artificial intelligence in journalism is a topic that has not yet been thoroughly explored by academics. This paper seeks to make a new contribution to the field and to lay the foundations for further research. In the theoretical section, it summarizes existing knowledge on generative artificial intelligence, contextualizes it within the overall development of artificial intelligence, and describes its penetration into communication and journalism. It reflects on the literature published to date and quotes from studies that relate to the topic. It also looks at the phenomenon of image manipulation and the spread of misinformation and, last but not least, the treatment of artificial intelligence in the context of journalistic self-regulation. The practical part then presents the actual research, which is conducted as a qualitative content analysis of three case studies depicting the dissemination of images created by artificial intelligence. These are firstly the alleged arrest of Donald Trump, secondly the artificially created photograph of the pope and thirdly the photograph databases. The research was carried out to reveal the specifics of the threat of the spread of misinformation based on the output of text-to-image models of generative artificial intelligence. It...
Klíčová slova:
dezinformace; fotografie; generativní umělá inteligence; obrazová manipulace; samoregulace v žurnalistice; text-to-image modely; umělá inteligence; artificial intelligence; generative artificial intelligence; image manipulation; misinformation; photography; self-regulation in journalism; text-to-image models