Original title:
Význam autenticity v influencer marketingu v oboru gastronomie
Translated title:
The importance of authenticity in influencer marketing in gastronomy
Authors:
Čapková, Ema ; Klabíková Rábová, Tereza (advisor) ; Koudelková, Petra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] S rostoucí potřebou odlišení na trhu se firmy čím dál více obrací k influencerům, aby zaujaly potenciální zákazníky. Tato bakalářská práce se zaměřuje na roli autenticity v influencer marketingových kampaních v gastronomii. V práci je nejprve vybudován teoretický základ, kde jsou definovány pojmy influencer marketing, autenticita a její vliv na chování spotřebitelů. Pro zodpovězení výzkumné otázky, zda autenticita hraje roli v úspěšnosti marketingových kampaní v oboru gastronomie, byl proveden smíšený výzkum zahrnující kvalitativní analýzu sociálních sítí a kvantitativní dotazníkové šetření. V praktické části práce jsou zkoumány dvě konkrétní kampaně: spolupráce šéfkuchaře Přemka Forejta s McDonald's a youtuberské dvojice Kluci z Prahy se službou Wolt. Analýza sociálních sítí, konkrétně YouTube a Instagram, kde byly kampaně primárně komunikovány, a následné dotazníkové šetření odhalily, že autenticita má význam pro úspěšnost kampaní v gastronomii. Autentická komunikace byla spojena s pozitivním přijetím publika, zatímco neautentický přístup měl za následek negativní reakce. Vzhledem ke komplexnosti problematiky práce neposkytuje generalizovatelné výsledky, může však sloužit jako základ pro budoucí studie, které by mohly koncept autenticity a jeho vliv na spotřebitelské chování prozkoumat důkladněji...With a growing need to differentiate themselves on the market, companies are increasingly turning to influencers to engage potential customers. This bachelor thesis focuses on the role of authenticity in influencer marketing campaigns in the foodservice industry. The thesis first builds a theoretical foundation where the concepts of influencer marketing, authenticity and its influence on consumer behaviour are defined. In order to answer the research question of whether authenticity plays a role in the success of influencer marketing campaigns in the gastronomy industry, a mixed-methods research involving qualitative social media analysis and quantitative questionnaire survey was conducted. In the practical part of the thesis, two specific campaigns are examined: the collaboration of chef Přemek Forejt with McDonald's and a youtuber duo called Kluci z Prahy with Wolt. The analysis of social media, specifically YouTube and Instagram, where the campaigns were primarily communicated, and the subsequent questionnaire survey revealed that authenticity is important for the success of campaigns in gastronomy. Authentic communication was associated with positive audience reception, while an inauthentic approach resulted in negative reactions. Due to the complexity of the issue, this paper does not provide...
Keywords:
authenticity; campaign; collaboration; Influencer; influencer marketing; response; social media; success rate; autenticita; Influencer; influencer marketing; kampaň; reakce; sociální sítě; spolupráce; úspěšnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/191337