Original title:
Aktuální otázky bilingvní výchovy v rodině
Translated title:
Current Issues in Family Bilingual Education
Authors:
Horáková, Adéla ; Komárková, Tereza (advisor) ; Valášková Vincejová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem této diplomové práce je: ,,Aktuální otázky bilingvní výchovy v rodině". V teoretické části práce blíže seznamuji čtenáře s problematikou bilingvismu. Podrobněji se zaměřuji na vnější a vnitřní podmínky osvojování řečí. Na jazyková i kulturní specifika a druhy bilingvismu. Věnuji se lingvisticky smíšeným rodinám, metodám bilingvní výchovy a možným komunikačním překážkám v druhém jazyce. Na závěr představuji konkrétní organizaci, která podporuje děti v bilingvismu a ve které je prováděn výzkum. Diplomová práce je založena na kvalitativní výzkumné strategii. Praktická část využívá strategii polostrukturovaného rozhovoru. Hlavním cílem empirické části je zjistit, jaké jsou v praxi osvědčené metody bilingvní výchovy v rodině respondentů. Výzkumná část vychází ze zkušeností rodičů, kteří vychovávají děti aktivně k bilingvismu. Práce poukazuje na to, že bilingvismus není automatická záležitost, ale vyžaduje určité podmínky, zejména strategickou výchovu v rodině. V praxi lze práci uplatnit jako inspiraci a podporu rodičům, kteří tvoří lingvisticky smíšenou rodinu, nebo jejím příbuzným. Práce může vést také k zamyšlení pro pedagogické pracovníky v českém školství, zabývající se danou problematikou.The topic of this thesis is: " Current Issues in Family Bilingual Education". In the theoretical part of the thesis, I provide readers with an overview of the issue of bilingualism. I focus in more detail on the external and internal conditions of language acquisition. I delve into linguistic and cultural specifics and types of bilingualism. I address linguistically mixed families, methods of bilingual education, and potential communication barriers in the second language. Finally, I introduce a specific organization supporting children in bilingualism, where research is conducted. The thesis is based on a qualitative research strategy. The practical part utilizes a semi- structured interview strategy. The main goal of the empirical section is to ascertain the proven methods of bilingual education in the families of the respondents. The research part is based on the experiences of parents actively raising children in bilingualism. The thesis highlights that bilingualism is not automatic, but requires certain conditions, particularly strategic education within the family. In practice, the thesis can serve as inspiration and support for parents forming linguistically mixed families or their relatives. It may also prompt reflection for educational professionals in the Czech educational system dealing...
Keywords:
Bilingualism|Speech development|Mother language|Dominant language|Bilingual language acquisition|Bilingual speaker|Linguistically mixed family|Methods of bilingual education; Bilingvismus|Vývoj řeči|Mateřský jazyk|Dominantní jazyk|Bilingvální osvojování jazyků|Bilingvní mluvčí|Lingvisticky smíšená rodina|Metody bilingvní výchovy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/190932