Original title:
Fenomén samoživitelství v online prostoru a veřejném mínění
Translated title:
The phenomenon of single motherhood in the online space and public opinion
Authors:
Němcová, Barbora ; Hájek, Martin (advisor) ; Vocásek, Tibor (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu rozdílů v postojích k samoživitelkám ve veřejném mínění a mediálním prostoru. V teoretické části se text opírá o koncepty feminizace chudoby, stigmatizace a teorie nastolování agendy. Práce využívá kvantitativních metod - faktorové analýzy a analýzy kontingenčních tabulek veřejného mínění (z dat VÚPSV 2019) a obsahové analýzy internetových článků (326). Analýza veřejného mínění ukázala různorodost postojů zaujímaných vůči samoživitelkám, kdy ženy, svobodní a rozvedení lidé vykazují spíše souhlas s monoparentální výchovou a finanční podporou ze strany státu, zatímco muži, lidé v manželském svazku a starší respondenti spíše nesouhlasí. Byla zde nalezena obecná tendence souhlasit spíše s finanční podporou samoživitelek. Kvantitativní obsahová analýza internetových článků ukázala, že mediální obraz samoživitelek je převážně nestigmatizující nebo pozitivní (56 %). Přestože v médiích převažuje nestigmatizující obraz, stále existuje tendence k homogenizaci a stereotypizaci samoživitelek jako obětí genderových a strukturálních nerovností. Mediální obraz reprodukuje představu o samoživitelkách jakožto obětech, závislých na finanční pomoci, což koresponduje s konceptem feminizace chudoby. V obou typech zkoumaných dat se objevuje téma nutnosti externí finanční...The topic of this thesis is analysing the differences in attitudes towards single mothers in public opinion and media representation. The theoretical part draws on the concepts of feminization of poverty, stigmatization, and agenda-setting theory. The thesis utilizes quantitative methods - factor analysis and contingency table analysis of public opinion (with data from VÚPSV 2019) and content analysis of online articles (326). The analysis of public opinion revealed a diversity of attitudes towards single mothers, with women, single and divorced individuals exhibiting greater support for single-parent parenting and state financial assistance, while men, married individuals, and older respondents tended to disagree. A general tendency to support financial assistance for single mothers was observed. Quantitative content analysis of online articles indicated that the media representation of single mothers is predominantly non- stigmatizing or positive (56%). Despite the prevalence of a non-stigmatizing image in the media, there remains a tendency towards homogenization and stereotyping of single mothers as victims of gender and structural inequalities. The media image reproduces the notion of single mothers as victims dependent on financial assistance, which aligns with the concept of the feminization...
Keywords:
attitudes; gender; lone parent; media; public opinion; single parenthood; stigma; gender; media; osamělý rodič; postoje; samoživitelství; stigma; veřejné mínění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/191166