Original title:
Vliv jazykové produkce a percepce na konceptualizaci pohybových událostí
Translated title:
The Effect of Language Perception and Production on Conceptualization of Motion Events
Authors:
Sloupová, Tereza ; Gerwien, Johannes (advisor) ; Chromý, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The Effect of Linguistic Context on Conceptualization of Motion Events - Abstract EN This thesis reviews the methodology of experimental research of thinking for speaking with focus on studies of so-called "seeing for speaking."Within these studies, the effects of language on thinking are typically interpreted in connection with the act of verbalization; the thesis argues why it may be good to consider the role played by linguistic context of the verbalization, which may already pre-activate the conceptualization patterns in question. We conducted an experiment focused on the effects of grammatical aspect on visual attention in motion events, which piloted a possible method of involving context: Czech-English bilinguals were tasked to describe clips of motion events in a Czech or English block, while at the same time listening to unrelatedbackgroundaudiointhe respective language. This was then compared toa third block, in which the verbalization language and the language of the background audio were incongruent. The experiment does not lead to a conclusion on the effect of context as it did not show significant differences in visual attention in the first two monolingual blocks, potentially due to cognitive demands of the task or to the mixed conceptualizations of bilinguals. There are, however, interesting...The Effect of Linguistic Context on Conceptualization of Motion Events - Abstrakt CS Tato práce představuje metodologii experimentálního výzkumu tzv. hypotézy thinking for speaking s bližším zaměřením na studie z metodologie tzv. seeing for speaking. V rámci těchto studií je efekt jazyka na myšlení obvykle vykládán v přímé souvislosti s aktem verbalizace; práce vysvětluje, proč může být dobré vzít v úvahu i jazykový kontext promluvy, který může již předem aktivovat příslušné vzorce konceptualizací, a může tedy s tímto efektem také souviset. Provedli jsme experiment zaměřený na vliv slovesného vidu na vizuální pozornost na pohybové děje, který pilotoval možnou metodologii zapojení kontextu: česko-angličtí bilingvní mluvčí měli za úkol popsat pohybové události v češtině a angličtině, zatímco v pozadí poslouchali nesouvisející nahrávky v daném jazyce. To pak bylo porovnáno se třetí podmínkou, v níž se jazyk verbalizace lišil od jazyka podkladové nahrávky. Z experimentu nelze vyvodit závěry o vlivu kontextu, jelikož neukázal významné rozdíly ve vizuální pozornosti v úvodních dvou jednojazyčných podmínkách, potenciálně kvůli kognitivní náročnosti úkolu nebo smíšeným konceptualizacím bilingvních mluvčí. Výsledky nicméně poukazují na zajímavé korelace mezi věkem osvojení angličtiny a vzorci vizuální pozornosti,...
Keywords:
motion events|aspect|conceptualization|bilingualism|thinking for speaking|seeing for speaking; vid|konceptualizace|bilingvismus|thinking for speaking|seeing for speaking|pohybové děje
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/191746