Original title:
Analýza dat o poloze vozidel MHD: případová studie pro Most a Litvínov
Translated title:
Data Analysis on the Position of Public Transport Vehicles: A Case Study of Most and Litvínov
Authors:
Zátka, Josef ; Lysák, Jakub (advisor) ; Svoboda, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá ex post (tj. nikoliv real time) analýzou dat o poloze vozidel městské hromadné dopravy. Cílem práce je navrhnout a implementovat časoprostorové analýzy těchto dat, které budou prakticky využitelné pro reálné sítě MHD. Jejich funkčnost je ověřována na datech z MHD v Mostě a Litvínově zaznamenaných v průběhu měsíce října roku 2023. Data mají charakter bodového záznamu s informací o poloze vozidla, s časem a datem záznamu, číslem linky, konečnou zastávkou, poslední projetou zastávkou, azimutem a rychlostí pohybu vozidla a o jeho zpoždění. Celkem je navrženo 5 dílčích analýz. První dvě analýzy se zabývají možnostmi efektivní kontroly vstupních dat, v rámci nich jsou navrženy algoritmy pro polohovou a atributovou kontrolu dat. Třetí analýza sleduje a vyhodnocuje časoprostorovou diferenciaci zpoždění, zaměřuje se na trendy v rozložení zpoždění v průběhu tras jednotlivých linek jak v průběhu denní doby, tak za delší časové úseky. Čtvrtá analýza se věnuje zpoždění na příjezdu linek na jednotlivé zastávky. Závěrečná analýza zkoumá spolehlivost přestupů mezi spoji MHD na přestupních uzlech. Navržené metody byly implementovány prostřednictvím skriptů napsaných v programovacím jazyku Python, pro práci s prostorovými daty byla využita knihovna ArcPy. Implementace metod je přizpůsobena struktuře...The thesis deals with ex post (i.e. not real time) analysis of data on the position of public transport vehicles. The aim of the work is to design and implement spatio-temporal analyses of this data that will be practically applicable to real public transport networks. Their functionality is verified on data from public transport in the towns of Most and Litvínov, recorded during October 2023. The data is a point record with information about the location of the vehicle, the time and date of recording, the line number, the final stop, the last passed stop, the azimuth and speed of the vehicle movement and its delay. A total of 5 analyses are proposed. The first two analyses deal with the possibilities of effective control of the input data, within them algorithms for positional and attribute control of data are presented. The third analysis monitors and evaluates the spatiotemporal differentiation of delays, focusing on trends in the distribution of delays along the routes of individual lines over time of day and over longer time scales. The fourth analysis looks at the occurrence of delays at individual stops. The final analysis studies the reliability of transfers between public transport links at interchanges. The proposed methods were implemented through scripts written in the Python...
Keywords:
ArcPy; Litvínov; Most; public transport; spatio-temporal analysis; vehicle location; ArcPy; Litvínov; Most; poloha vozidel; veřejná doprava; časoprostorové analýzy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189900