Název:
Mezi vnímaným a zamýšleným kurikulem: argumenty učitelů pro výběr učiva chemie
Překlad názvu:
Between perceived and intended curriculum: Teachers' arguments for their choice of chemistry subject-matter
Autoři:
Matějů, Kateřina ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá výukou chemických výpočtů na základních školách z pohledu učitelů chemie. Teoretická část popisuje jednotlivé druhy kurikula, systém kurikulárních dokumentů v České republice i v zahraničí. Dále se práce zabývá výběrem základního učiva, vlivem učebnic na realizované kurikulum a přístupy ke tvorbě kurikula. V praktické části je představena metodologie Delphi studie, použité k získávání dat. Cílem této práce bylo pomocí této metody najít argumenty, proč učitelé zařazují chemické výpočty do výuky chemie a v jakém rozsahu. Dalším cílem bylo zjistit ideální počet hodin, který by učitelé tématu rádi věnovali a kontrastovat uvedené výstupy RVP a ŠVP škol učitelů zařazených do výzkumného vzorku. Výzkumu se účastnilo 13 učitelů s rozdílnou délkou praxe a rozdílným vzděláním. Pomocí tříkolové Delphi byli získány data o počtu hodin, argumentech i rozsahu tématu chemických výpočtů. Výsledky práce ukazují, že učitelé by věnovali tématu chemických výpočtů v rozsahu hmotnostního zlomku, látkového množství a molární hmotnosti 5 vyučovacích hodin. Argumenty, které byly uvedeny odpovídají cílům vzdělávací oblasti. Uvedené výstupy ŠVP jsou ve většině případů obdobou výstupů RVP. Na tuto práci může navazovat práce na téma chemického názvosloví či vyčíslování z chemických rovnic, protože...This bachelor thesis deals with the teaching of chemical calculations at primary schools from the perspective of chemistry teachers. The theoretical part describes different types of curriculum, the system of curricular documents in the Czech Republic and abroad. Furthermore, the bachelor thesis deals with the selection of the basic curriculum, the influence of textbooks on the implemented curriculum and approaches to curriculum creation. The practical part introduces the methodology of the Delphi study which was used to collect the data. The aim of this thesis was to use the chosen method to find arguments why teachers include chemical calculations in chemistry lessons and to what extent. Another aim was to find out the ideal number of lessons that teachers would like to devote to the topic and contrast the stated outputs of RVP and SVP the schools of teachers included in the research sample. In research thirteen teachers with different length of experience and different educational backgrounds participated. A three-round Delphi was used to obtain data on the number of lessons, arguments and the scope of the topic of chemical calculations. The results of the work show that teachers would devote 5 teaching lessons to the topic of chemical calculations in the range of mass fraction, amount of...
Klíčová slova:
chemické výpočty; RVP; vnímané kurikulum; ŠVP; chemical calculations; perceived curriculum; RVP; ŠVP