Název:
Tlumení vibrací spalovacích motorů
Překlad názvu:
Mitigating vibration of internal combustion engines
Autoři:
Kožuch, Jonáš ; Böhm, Michael (oponent) ; Fridrichová, Kateřina (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou tlumení vibrací spalovacích motorů. Uvádí přehled příčin vzniku vibrací a popisuje je. Nejnebezpečnějším jevem jsou pro klikový hřídel torzní kmity, a proto je důležité tento jev co nejlépe eliminovat. Je uveden přehled současných řešení tlumení torzních vibrací. Tlumiče torzních kmitů jsou rozděleny do jednotlivých skupin. Rozdělení spočívá převážně v typu konstrukce a ve způsobu, jakým tlumiče vibrace eliminují. Závěrečná část se zaměřuje na provedení simulace dynamiky klikového mechanismu v programu GT-Suite. V simulacích jsou měněny parametry pryžového torzního tlumiče, konkrétně moment setrvačnosti a nastavení Maxwellova modelu. Poté je zkoumán jejich vliv na torzní vibrace. Výstupem jsou ideální parametry tlumiče pro daný model motoru.
This bachelor thesis deals with the problem of vibration damping of internal combustion engines. It gives an overview of the causes of vibration and describes them. The most dangerous phenomenon for the crankshaft is torsional vibration, and it is therefore important to eliminate this phenomenon as much as possible. An overview of current torsional vibration damping solutions is given. Torsional vibration dampers are divided into different groups. The division is mainly based on the type of construction and the way in which the dampers eliminate the vibrations. The final part focuses on the simulation of the crank dynamics in GT-Suite. In the simulations, the parameters of the rubber torsional damper are varied, specifically the moment of inertia and the Maxwell model settings. Then, their effect on torsional vibration is investigated. The output is the ideal damper parameters for a given engine model.
Klíčová slova:
harmonické složky; klikový hřídel; spalovací motor; tlumič torzních kmitů; vibrace; combustion engine; crankshaft; harmonics; torsional vibration damper; vibration
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/247652