Original title:
Pevnostní analýza rotoru turbodmychadla stacionárního spalovacího motoru
Translated title:
Strength Analysis of Turbocharger Rotor of Stationary Internal Combustion Engine
Authors:
Kejval, Dan ; Kudláček, Petr (referee) ; Novotný, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Rotory turbodmychadel jsou vysoce namáhané součásti, které jsou vystaveny značnému tepelně-mechanickému zatížení. Tato diplomová práce poskytuje rešerši problematiky tohoto zatížení u rotorů turbodmychadel a zaměřuje se na analýzu teplotního pole a pevnostní analýzu rotoru turbodmychadla stacionárního spalovacího motoru za různých ustálených provozních stavů, zvláště na stav při maximálním tepelně-mechanickém zatížení. K analýze byl použit software Ansys Mechanical, který metodou konečných prvků umožňuje vypočítat teplotní pole a zároveň identifikovat a vyhodnotit kritická místa rotoru. Výsledkem práce je posouzení bezpečnosti rotoru, včetně rizika uvolňování kroužků předepnutých na hřídeli rotoru.
Turbocharger rotors are highly stressed components exposed to significant thermo-mechanical loads. This thesis provides a literature review of this issue concerning turbocharger rotors and focuses on the thermal field analysis and structural analysis of the turbocharger rotor of a stationary internal combustion engine under different steady-state operating conditions, especially under maximum thermo-mechanical load. The analysis was conducted using Ansys Mechanical software, which allows for the calculation of the thermal field as well as the identification and evaluation of critical areas of the rotor using the finite element method. The result of the thesis is an assessment of the rotor's safety, including the risk of loosening the rings preloaded on the rotor shaft.
Keywords:
analysis; FEM; heat transfer; rotor; thermo-mechanical load; turbocharger; analýza; MKP; přenos tepla; rotor; tepelně-mechanické zatížení; turbodmychadlo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/248594