Název:
Návrh odpružení terénního motocyklu s elektrickým pohonem
Překlad názvu:
Design of suspension for an electric off-road motorcycle
Autoři:
Hlaváč, Pavel ; Hejtmánek, Petr (oponent) ; Míša, Jiří (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá návrhem odpružení na elektrický terénní motocykl. Cílem je určit optimální tlumící síly a tuhosti pružin pro motocykl o daných parametrech pro různé hmotnosti jezdců. Byly změřeny vstupní parametry jako tuhost a tlumení pneumatiky, tlumení vidlic a tlumiče používaných na motocyklu stejného typu. Pomocí nich byly vytvořeny tlumící síly pro pokrytí většího rozsahu poměrného útlumu. Dále byly tyto síly a tuhosti pružin testovány při přejezdu nerovností ve vytvořených čtvrtinových a polovičním modelu pro vyhodnocení změny nastavení podvozku na komfort jezdce a jízdní bezpečnost. Z provedených simulací je následně určena optimální tlumící síla a tuhost pružin pro elektrický terénní motocykl.
This master thesis deals with the design of suspension for an electric off-road motorcycle. The aim is to determine the optimum damping force and spring stiffnesses for a motorcycle with given parameters for different rider weights. Some input parameters had to be measured, such as tire stiffness and damping, fork and shock damping of the same type of motorcycle. Other damping forces were created using the measured ones to cover wider range of damping ratios. Then these forces and spring stiffnesses were tested in quarter car and half car models to evaluate the changes in suspension setting on rider comfort a ride safety. Then the ideal damping forces and spring stiffnesses for an electric off-road motorcycle are determined from the simulations performed.
Klíčová slova:
Elektrický motocykl; Měření tuhosti a tlumení pneumatiky; Poloviční model vozidla; Tlumení; Tuhost; Vertikální dynamika; Zavěšení; Čtvrtinový model vozidla; Damping; Electric motorcycle; Half car model; Quarter car model; Stiffness; Suspension; Tire stiffness and damping measurement; Vertical dynamics
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/249031