Original title:
Návrh semiaktivního tlumiče zadní stavby elektromotocyklu
Translated title:
Design of semiactive rear damper for electrobikes
Authors:
Uhlíř, Radim ; Růžička, Bronislav (referee) ; Strecker, Zbyněk (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Při jízdě terénem na motocyklu jsou rozhodujícími faktory pohodlí jezdce a přítlak hnaného kola. Proto je snahou stále vyvíjet lepší tlumiče, které by poskytovaly lepší komfort a lepší jízdní vlastnosti. Značné zlepšení vibroizolačních vlastností mohou poskytnout semi-aktivně řízené magnetoreologické tlumiče. Cílem této diplomové práce bylo navrhnout, vyrobit a otestovat rychlý magnetoreologický tlumič pro zadní stavbu terénní elektromotorky Kuberg Freerider. Návrhové tlumící charakteristiky vycházely z charakteristik továrního tlumiče DNM Burner RCP-2S. Magnetický obvod tlumiče byl navržen za pomoci magnetostatické MKP analýzy a časová odezva pístní skupiny byla ověřena pomocí tranzientní elektromagnetické MKP analýzy. Následně byla provedena pevnostní analýza vybraných dílů, tlumič byl vyroben a testován. Byl vytvořen funkční vzorek magnetoreologického tlumiče s roztečí ok 240 mm, zdvihem 76 mm, dynamickým rozsahem 9,1 při pístní rychlosti 0,1 m/s a s průměrnou časovou odezvou 6,6 ms.
When riding off-road motorcycle, the rider's comfort and the grip of the driven wheel are crucial factors. That is why efforts are constantly being made to develop better shock absorbers that provide better comfort and rideability. Semi-actively controlled magnetorheological dampers can provide a significant improvement in vibroisolation properties. The aim of this thesis was to design, manufacture and test a fast magnetorheological damper for the rear structure of the Kuberg Freerider off-road electric motorcycle. The design damping characteristics were based on those of the factory DNM Burner RCP-2S damper. The magnetic circuit of the damper was designed using magnetostatic FEM analysis and the time response of the piston group was verified using transient electromagnetic FEM analysis. Subsequently, structural analysis of selected parts was performed, and the damper was fabricated and tested. A function sample of the magnetorheological damper with a 240 mm pitch, 76 mm stroke, dynamic range of 9.1 at a piston velocity of 0.1 m/s and an average time response of 6.6 ms has been created.
Keywords:
electric motorcycle; Magnetorheological damper; rear damper; semi-active suspension; elektromotocykl; Magnetoreologický tlumič; semi-aktivní odpružení; zadní tlumič
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/247288