Název:
Aerodynamické prvky osobních automobilů
Překlad názvu:
Aerodynamic components of passenger cars
Autoři:
Petrskovský, Adam ; Vančura, Jan (oponent) ; Vondruš, Jan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato bakalářská práce se zabývá aerodynamickými prvky osobních automobilů. Jsou zde prezentovány teorie o aerodynamických charakteristikách a silových působeních a také popsán vliv aerodynamiky na spotřebu paliva a vznik škodlivých emisí. V práci se nachází ucelený přehled a popis jednotlivých aerodynamických prvků používaných na osobních automobilech. Práce zahrnuje také CFD simulaci čtyř aerodynamických prvků na zjednodušeném modelu auta. Tyto prvky jsou následně mezi sebou porovnávány a je vyhodnoceno, který prvek nejvíce přispěl ke zlepšení aerodynamických charakteristik vozidla.
This bachelor thesis is focused on aerodynamics of the cars. Theories on aerodynamics characterizations as well as force exertions are presented here. Moreover, the influence of aerodynamics on fuel consumption and formation of harmful emissions is described. The thesis also provides a comprehensive overview of particular aerodynamic devices used on cars. Furthermore, CFD simulations of four aerodynamic devices on a simplified model of car are included. The results of these simulations are then evaluated and the respective aerodynamic devices are subsequently compared to find out which of them has contributed the most to the improvement of aerodynamic characteristics of the vehicle.
Klíčová slova:
Aerodynamické prvky; air curtian; Ansys Fluent; automobil; deflektor; difuzor; MIRA; odpor; proudění; přítlačné křídlo; spoiler; vztlak; škodlivé emise; Aerodynamics components; air curtain; airflow; Ansys Fluent; car; deflector; diffuser; drag; harmful emissions; lift; MIRA; rear wing; spoiler
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/247064