Original title:
Systém pro podporu krátkodobých výpůjček vozidel formou sdílení
Translated title:
System for Support of Short-Term Car Rentals Based on Carsharing
Authors:
Vrtal, Petr ; Bidlo, Michal (referee) ; Šimek, Václav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Cílem této práce je vytvořit systém pro transformaci běžného osobního automobilu na vozidlo schopné sdílení ve formě krátkodobých výpůjček. Výpůjčky vozidla probíhají čistě bezobslužně, čehož bylo dosaženo implementací obslužných aplikací v podobě administračního a uživatelského nástroje. Administrační aplikace byla vytvořena pomocí webových technologií, předně technologiemi Next.js a React. Zákaznická aplikace byla implementována s cílem vysoké přenositelnosti, a proto byl její vývoj směřován na mobilní platformy s využitím frameworku React Native a nástroje Expo. Vozidlo je vybaveno vlastním navrženým IoT koncovým zařízením v podobě desky plošných spojů, schopné permanentního bezdrátového připojení k síti na bázi technologie LTE-M a protokolu MQTT. Úkolem tohoto zařízení je poskytovat aktuální data vozidla získaná čtením komunikace na sběrnici CAN, připojením k standardnímu diagnostickému portu OBD-II. Důležitou součástí práce bylo provedení série testování všech dílčích aspektů implementované architektury, se zaměřením především na spolehlivost, výslednou funkčnost a uživatelskou přívětivost. Výsledný systém byl otestován v reálném provozu a představuje způsob neinvazivní transformace běžného osobního automobilu na automobil schopný sdílení.
The aim of this thesis is to create a system for the transformation of an ordinary passenger car into a vehicle capable of sharing in the form of short-term loans. Vehicle rentals are completely unattended, which was achieved by implementing service applications in the form of an administration and user tool. The administrative application was created using web technologies, primarily Next.js and React. The customer application was implemented with the goal of high portability, and therefore its development was directed to mobile platforms using the React Native framework and the Expo tool. The vehicle is equipped with its own designed IoT end device in the form of a printed circuit board, capable of permanent wireless connection to the network based on LTE-M technology and MQTT protocol. The purpose of this device is to provide current vehicle data obtained by reading communication on the CAN bus, connecting to a standard OBD-II diagnostic port. An important part of the work was the execution of a series of tests of all sub-aspects of the implemented architecture, focusing mainly on reliability, resulting functionality and user-friendliness. The resulting system was tested in real operation and represents a way of non-invasively transforming a regular passenger car into a car capable of sharing.
Keywords:
3D printing; CAN bus; Carsharing; Embedded systems; ESP32; Expo; Firebase; GNSS; Google Cloud; IoT; IoT localization; LTE-M; Mobile applications; MQTT; Next.js; OBD2; PCB IoT telemetry; React; React Native; Web applications; Wireless comminication; 3D tisk; Bezdrátová komunikace; ESP32; Expo; Firebase; GNSS; Google Cloud; IoT; IoT lokalizace; IoT telemetrie; LTE-M; Mobilní aplikace; MQTT; Next.js; OBD2; PCB; React; React Native; sběrnice CAN; Sdílení vozidel; Vestavěné systémy; Webové aplikace
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/248565