Název:
Citlivostní analýza MKP modelu nárazové zkoušky
Překlad názvu:
Sensitivity analysis of FE model of a crash test
Autoři:
Jančář, Radek ; Řehák, Kamil (oponent) ; Dlugoš, Jozef (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Deformace vozidla v důsledku nehody slouží jako vstupní údaj pro stanovení srážkové rychlosti vozidla pro účely znaleckého posudku. Jedna z možností výpočtu srážkové rychlosti je skrze verifikovaný konečno-prvkový model (MKP) nárazu vozidla. Vytvoření takového konečno-prvkového modelu je ovšem mimořádně časově i finančně náročné. Takový model obsahuje řadu zásadních zjednodušení, která lze bez předchozích zkušeností jen obtížně odhalit. Naštěstí existuje několik volně dostupných detailních MKP modelů, které byly ověřeny skutečnými testy. Právě na nich je možné zkoumat vliv různých způsobů modelování na pozorované parametry, jako je celková deformace nebo celková tuhost vozidla. Tato práce se zabývá vlivem podrobnosti geometrické rozlišovací úrovně, parametrů modelů materiálů a nastavení okrajových podmínek pro MKP model vozidla Chevrolet Silverado 1500, modelový rok 2014.
The deformation of the vehicle as a result of the accident serves as the input for determining the impact speed for the purposes of the expert report. One possibility of calculating the impact speed is by means of a verified finite element analysis (FEA) of the vehicle impact. However, to develop such a sufficiently accurate finite element model requires a significant financial and time investment. Such a model contains a number of key simplifications that are difficult to detect without prior experience. Fortunately, there are at least a few freely available detailed finite element (FE) vehicle models that have been experimentally verified. On these it is possible to investigate the effect of different modelling methods on observed parameters such as overall deformation or overall vehicle stiffness. Specifically, this thesis investigates the effect of geometric resolution level details, material model parameters, and boundary condition settings for the FE model of the Chevrolet Silverado 1500, model year 2014.
Klíčová slova:
deformace vozidla; energeticky ekvivalentní rychlost; metoda konečných prvků; odolnost proti nárazu; simulace nehody; crash simulation; crashworthiness; energy equivalent speed; finite element analysis; vehicle deformation
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/248584