Název:
Návrh udržitelné městské čtvrti českého města
Překlad názvu:
Sustainable urban neighbourhood design of a Czech city
Autoři:
Kiowský, Filip ; Erben, Adam (oponent) ; Pavlovský, Tomáš (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstrakt: [cze][eng]
Zadáním diplomové práce je návrh nové městské struktury Břeclavi. Koncepční studie řeší propojení dvou oddělených urbánních celků pomocí nové polyfunkční čtvrti. Důležitou roli hraje návrat k ověřeným urbanistickým metodám: kompaktnost a práce s veřejným prostorem i přírodě blízkými opatřeními. Výsledkem je polycentrická čtvrť pro osm tisíc obyvatel. Návrh tvoří série bloků městských domů, jejichž měřítko je uzpůsobeno existující zástavbě, přičemž tímto způsobem dosahuji intenzivního využití území, díky čemuž se vytěží potenciálu řešené lokality pro udržitelný rozvoj celé Břeclavi bez expanze do okolní volné krajiny. Veřejná prostranství jsou jasně hierarchizovaná a dodávají nové čtvrti řád. Velký důraz je kladen na prostupnost, překonání bariér ve formě vodních toků a vytížené hlavní třídy 1. máje. Preferovány jsou ekologické módy dopravy – jmenovitě veřejná hromadná doprava, cyklisté a chodci. Návrh tak nabízí alternativu k současné vlně rozrůstání českých měst.
The aim of this thesis is to design a new urban structure for Břeclav. The conceptual study addresses the connection of two separate urban units through a new polyfunctional district. Returning to well-proven urban planning methods plays an important role: compactness and working with public space, as well as nature-inspired landscape interventions. The result is a polycentric neighbourhood for eight thousand inhabitants. The design consists of a series of urban blocks, the scale of which is adapted to the existing part of the city, thus achieving intensive land use, tapping into the potential of the area for the sustainable development of the entire Břeclav without a need to expand into the surrounding countryside. Public spaces are systematically hierarchized, giving the new district order. Emphasis is placed on permeability, overcoming barriers such as watercourses and the busy main street 1. máje. Ecological modes of transport are preferred - namely public transport, cyclists, and pedestrians. The design thus offers an alternative to the current wave of Czech cities expanding to their surroundings.
Klíčová slova:
Břeclav; kompaktní struktura; nová čtvrť; obec; Poštorná; prostorové plánování; prostupnost; sídlo; trvalá udržitelnost; urbanismus; veřejný prostor; accessibility; block structure; Břeclav; municipality; new city district; Poštorná; public space; settlement; spatial design; sustainability; urban planning
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/247233