Original title:
Proměnný kompresní poměr u čtyřválcového zážehového motoru
Translated title:
Variable compression ratio for spark-ignition four-cylinder engine
Authors:
Rada, Jan ; Fridrichová, Kateřina (referee) ; Drápal, Lubomír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Automobilový průmysl čelí tlaku na zvyšování účinnosti motorů a snižování emisí. Jedním z perspektivních řešení je implementace technologie variabilního kompresního poměru, která umožňuje dynamicky měnit kompresní poměr motoru podle provozních podmínek, čímž zlepšuje účinnost motoru, šetří palivo a snižuje emise. Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu a konstrukční návrh čtyřválcového zážehového motoru s technologií variabilní změny kompresního poměru. Práce porovnává výchozí motor s odvozeným motorem z hlediska zástavby a hmotnosti, zahrnuje teoretické základy variabilního kompresního poměru a praktické aspekty jeho implementace. Úvodní část práce obsahuje rešerši v oblasti motorů s variabilní změnou kompresního poměru, následovanou koncepčním návrhem motoru a analýzou klikového mechanismu. Hlavní části je konstrukční návrh, který se zaměřuje na maximální využití dílců původního motoru. Výsledné kinematické a silové analýzy podporují potenciál této technologie pro vývoj efektivnějších motorů.
The automotive industry faces pressure to increase engine efficiency and reduce emissions. One promising solution is the implementation of variable compression ratio technology, which allows for the dynamic adjustment of the engine's compression ratio according to operating conditions, thereby improving efficiency, saving fuel, and reducing emissions. This thesis focuses on the analysis and design of a four-cylinder spark-ignition engine with variable compression ratio technology. The work compares the baseline engine with the modified engine in terms of installation space and weight, incorporating theoretical foundations of variable compression ratio and practical aspects of its implementation. The introductory part includes a literature review on variable compression ratio engines, followed by the conceptual design of the engine and an analysis of the crank mechanism. The main part of the thesis is the design, which aims to maximize the use of components from the original engine. The resulting kinematic and force analyses support the potential of this technology for developing more efficient engines.
Keywords:
automotive industry; compression ratio; four-cylinder spark-ignition engine; increasing engine efficiency; variable compression ratio; automobilový průmysl; kompresní poměr; variabilní kompresní poměr; zvyšování účinnosti motorů; čtyřválcový zážehový motor
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/248587