Original title:
Výpočtové modelování dynamiky automobilní převodovky v prostředí MBS
Translated title:
Computational Modelling of the Automotive Gearbox Dynamics Using Multi-Body Approach
Authors:
Suchý, Pavel ; Řehák, Kamil (referee) ; Prokop, Aleš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se věnuje sestavení výpočtového modelu manuální automobilové převodovky MQ281 v programu MSC ADAMS View, na kterém je následně simulováno několik statických a dynamických provozních stavů. Vstupem pro stavbu MBS modelu je CAD sestava převodovky v nutném detailu a parametry ozubených kol. Výpočtový model využívá vlastního modelu ložisek a záběru čelních ozubených kol s šikmými zuby na základě chyby převodu. Výstupy simulací jsou průběhy sil a momentů působících v ložiskách, ozubených kolech a synchronizačních spojkách, průběhy výchylek hřídelí, úhlové rychlosti hřídelí a ozubených kol, frekvenční analýzy provozních stavů.
The thesis deals with construction of a computational model of the manual automotive gearbox MQ281 in MSC ADAMS View software, on which several static and dynamic operating states of the gearbox are simulated. The input for the MBS model construction is the CAD assembly of the gearbox in necessary detail and parameters of all gears. The computational model uses a custom model of bearings and the engagement helical spur gears based on the transmission error. The outputs of the simulations are courses of forces and moments acting in bearings, gears and synchronizing clutches, courses of shafts deflection, courses of angular velocities of shafts and gears, frequency analysis of operating states.
Keywords:
ADAMS View; dynamic; frequency; gear; helical spur gear; Manual gearbox; MBS; transmission error; ADAMS View; chyba převodu; dynamika; frekvence; Manuální převodovka; MBS; ozubené kolo; čelní ozubení s šikmými zuby
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/248588