Original title:
Analýza deformace ovládacího raménka mechanismu turbodmychadla
Translated title:
Analysis of deformation of control arm of turbocharger mechanism
Authors:
Dvořák, Martin ; Vobejda, Radek (referee) ; Šebek, František (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato práce je vývojového charakteru a je zaměřená zejména na činnost ovládacího raménka turbodmychadla. Práce je rozdělená na dvě stěžejní části. První částí je teoretický úvod, kde jsou zpracovány obecné souvislosti týkající se funkce turbodmychadel. Druhou je pak analýza deformace ovládacího raménka, o kterou se celá bakalářská práce opírá. Poslední částí je finální optimalizace. Z výsledků optimalizace vyplývá, že při odstranění míst s nízkým napětím zůstává deformace téměř stejná. Tento fakt je klíčem k dosažení snížení hmotnosti za nezměněné deformace u jakékoliv součásti.
This thesis is of a development character and foremostly focused on operation of a control arm inside of a turbocharger. The thesis is divided into two crucial parts. The first part is a theoretical introduction where general context, regarding function of turbochargers, is processed. The second one is the deformation analysis of control arm of turbocharger mechanism on which the whole thesis is based. The last part is final optimization. The results show that the deformation is similar when spots with low stress are removed. This fact is a key factor to achieve mass reduction for any part when the deformation stays the same.
Keywords:
control arm; deformation; finite element method; turbocharger; wastegate; deformace; metoda konečných prvků; ovládací raménko; turbodmychadlo; wastegate
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/248535