Original title:
Elektrokola
Translated title:
E-bikes
Authors:
Rynda, Vít ; Prokop, Aleš (referee) ; Řehák, Kamil (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce se zabývá tématem elektromobility, konkrétně pohonným traktem elektrokol, popřípadě lehokol. Práce je zaměřena na nejpodstatnější části trakční soustavy, kterými jsou akumulátor a elektromotor. Zahrnuje rozbor jednotlivých koncepcí vzájemného uspořádání zdroje elektrické energie a elektromotoru aktuálně používaných elektrokol. Dále obsahuje popis a charakteristické vlastnosti akumulátorů, od minulých až po současné zástupce. Obsahuje také stručný popis používaných druhů elektromotorů. Praktická část zahrnuje práci se softwarem určeným pro úpravu a konfiguraci řídích jednotek elektrických dopravních prostředků s centrálním elektromotorem. Je provedeno několik nastavení řídící jednotky, kde každé z nich nabízí upravené limity výkonu motoru, úrovně asistence a chování při jízdě. Jednotlivá nastavení jsou otestována za stejných specifických podmínek a vzájemně porovnána. V závěru je navrženo možné ideální řešení v podobě nastavení hodnot ovládací jednotky pro zkoumaná kritéria.
This bachelor thesis deals with the topic of electromobility, specifically the drive tract of electric bicycles or recumbent bicycles. The thesis focuses on the most essential parts of the traction system, which are the battery and the electric motor. It includes an analysis of the different concepts of the mutual arrangement of the power source and the electric motor of currently used electric bicycles. It also includes descriptions and characteristics of batteries, from past to present representatives. It also includes a brief description of the types of electric motors in use. The practical part involves working with software designed for modifying and configuring the control units of electric vehicles with a central electric motor. Several control unit settings are made, where each of them offers customized motor power limits, assistance levels and driving behaviour. The individual settings are tested under the same specific conditions and compared with each other. Finally, a possible ideal solution is proposed in the form of control unit value settings for the examined criteria.
Keywords:
battery; concept; configuration; Electric bike; electric motor; software; velomobile; akumulátor; Elektrokolo; elektromotor; koncepce; konfigurace; software; velomobil
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/248020