Název:
Rozbor leteckých nehod ultralehkých letounů
Překlad názvu:
Analysis of ultralight aircraft accidents
Autoři:
Belák, Richard ; Koštial, Rostislav (oponent) ; Procházková, Hana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá rozborem nehod ultralehkých letounů, které se dostaly do druhého režimu letu a následně havarovaly. Většina nehod skončila naneštěstí fatálně, a tak je tato diplomová práce koncipována tak, aby na jejím konci měl čtenář povědomí o tom, jakých chyb se piloti dopustili a jak se jim vyvarovat. V práci je vysvětlen vznik druhého režimu a podrobně rozebrány nehody, které jím byly způsobeny. Nejohroženější skupinou se jeví piloti, kteří se pohybují ve věkovém rozmezí 61–72 let a měli nálet do 600 letových hodin. Tito piloti měli v některých případech před letem několika měsíční přestávku a jejich letoun nebyl často v provozuschopném stavu. Častou chybou byla snaha vybírat tzv. „nemožnou zatáčku“ a v některých případech hrála roli pilotní nekázeň.
This thesis deals with the analysis of accidents of ultralight aircraft that entered the reversed command flight mode and subsequently crashed. Unfortunately, most of the accidents ended fatally, and so this thesis is designed so that at the end of it the reader will have an understanding of what mistakes pilots have made and how to avoid them. The thesis explains the origins of the reversed command and discusses in detail the accidents it caused. The most at-risk group appears to be pilots who are in the 61–72 age range and have flown up to 600 flight hours. In some cases, these pilots had a break of several months before the flight and their aircraft was often not in serviceable condition. A frequent mistake was the effort to choose the so-called "impossible turn" and in some cases pilot indiscipline played a role.
Klíčová slova:
2. režim letu; Letecká nehoda; mechanika letu; rozbor nehod.; ultralehký letoun; accident analysis.; Aicraft accident; flight mechanics; reversed command; ultralight airplane
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/246688