Original title:
Návrh trysky pro nanášení maziva na temeno kolejnice
Translated title:
Nozzle design for top-of-rail lubricant application
Authors:
Jaroněk, Jan ; Jordán, Tomáš (referee) ; Valena, Martin (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Zpracovaná bakalářská práce se zabývá konstrukčním vývojem trysky pro stacionární jednotku určenou pro aplikaci top-of-rail produktu na temeno kolejnice ke snížení intenzity kvílivého hluku a míry opotřebení. Práce obsahuje rešeršní část zabývající se druhy aplikovatelných maziv, jejich popisu a také patenty existujících jednotek. Další kapitoly práce jsou věnovány testování a následně identifikaci kritických míst již navrhnuté trysky. Nedílnou součástí práce jsou koncepční návrhy a konstrukční řešení nově navrhované trysky
This bachelor's thesis focuses on the design development of a nozzle for a stationary unit intended for the application of a top-of-rail product on the rail head to reduce the intensity of squealing noise and wear. The thesis includes a review section that deals with the types of applicable lubricants, their descriptions, and patents of existing units. Subsequent chapters are dedicated to testing and identifying critical points of the already designed nozzle. An integral part of the thesis consists of conceptual designs and the construction solution of the newly proposed nozzle.
Keywords:
Application of lubricant to the railhead; lubricant spray; nozzle; reduction of rail wear rate; reduction of squealing noise; top-of-rail products; Aplikace maziva na temeno kolejnice; nástřik maziva; snížení kvílivého hluku; snížení míry opotřebení kolejnic; top-of-rail produkty; tryska
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/247993