Název:
Předčasné odchody studentů z vysokých škol v souvislosti se self-efficacy
Překlad názvu:
Early withdrawal of students from universities in connection with self-efficacy
Autoři:
Rejmanová, Lucie ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Švamberk Šauerová, Markéta (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá předčasnými odchody studentů z vysokých škol v souvislosti se self-efficacy. Předčasné odchody studentů jsou v současnosti velkým problémem u nás i ve světě. Nejvíce odchodů z vysokých škol nastává hned v prvním ročníku studia. Cílem diplomové práce bylo zjistit příčiny předčasných odchodů z vysokých škol a také to, jestli souvisí s úrovní self- efficacy. Součástí práce jsou i zkušenosti s kariérním poradenstvím. K prozkoumání této problematiky jsem v praktické části své diplomové práce využila dotazníkové šetření mající několik částí (obecná část, část týkající se předčasných odchodů a část týkající se úrovně obecné a akademické self-efficacy). Výzkumný design mé práce je převážně kvantitativní, kvalitativně byly vyhodnocovány pouze odpovědi na otevřené otázky (ty se týkaly příčin předčasných odchodů a zkušeností s kariérním poradenstvím). Výsledky výzkumu ukázaly, že předčasné odchody souvisí s úrovní obecné self-efficacy. Ve výsledcích jsou podrobněji rozepsány příčiny odchodů (Covid- 19, zdraví, rodinné důvody, náročnost studia, budoucí uplatnění, studium nesprávného oboru, negativní zkušenosti ad.) a zkušenosti s kariérním poradenstvím, které byly bohužel spíše negativní. Do budoucna by bylo dobré předcházet předčasným odchodům u studentů, kteří jsou ohroženi...This master thesis examines student dropouts from higher education in relation to self-efficacy. Student dropouts are currently a major problem domestically and around the world. Most dropouts from universities occur in the very first year of study. The aim of this master thesis was to find out the causes of dropouts from universities and also whether they are related to the level of self- efficacy. The master thesis also includes experiences with career counselling. To explore this issue, I used a questionnaire survey with several parts (a general part, a part related to early departures and a part related to the level of general and academic self-efficacy) in the practical part of my master thesis. The research design of my thesis is mainly quantitative, only the answers to the open- ended questions were qualitatively evaluated (those related to the reasons for early dropouts and experiences with career counselling). The research results showed that early departures are related to the level of general self-efficacy. In the results there are described in more detail the reasons for dropouts (Covid-19, health, family reasons, difficulty of studies, future employment, studying the wrong field, negative experiences, etc.) and experiences with career counselling, which were unfortunately rather...
Klíčová slova:
kariérové poradenství; předčasné odchody; self-efficacy; vysokoškolští studenti; vzdělávání; career assessment; dropouts; early withdrawals; education; self-efficacy; university students