Název:
Profesní připravenost dětí v dětských domovech z pohledu sociální práce
Překlad názvu:
Professional readiness of children in children´s homes from the point of view of social work
Autoři:
FLEKALOVÁ, Simona Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce je zaměřena na roli sociálního pracovníka při profesní přípravě dětí v dětských domovech, ale také na subjekty, které se na tomto procesu podílejí. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké postupy a činnosti vykonává sociální pracovník při přípravě dětí na sekundární vzdělání, jaké jsou využívány metody či spolupracující aktéři. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části práce se zabývám vymezením ústavní výchovy v České republice, legislativním ukotvením této problematiky, rolí sociálního pracovníka v dětském domově, a nakonec i odchodem dítěte z ústavní výchovy. Praktická část práce se věnuje samotnému výzkumu. Pro dosažení cíle byl zvolen kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Byl zvolen jeden výzkumný soubor tvořen 5 sociálními pracovníky z České republiky. Získaná data byla vyhodnocena pomocí prvků metody zakotvené teorie, kdy v první fázi proběhlo otevřené kódování a kategorizace a ve druhé fázi axiální kódování s vyhledáním vztahů mezi jednotlivými kódy a kategoriemi. Grafické zpracování kategorií bylo provedeno v programu Atlas.ti. Z výsledků výzkumu je patrné, že sociální pracovník při profesní přípravě v dětských domovech má na starost převážně administrativní úkony a komunikaci s dětmi i s rodiči umístěných dětí. Na procesu profesní přípravy se podílí mnoho subjektů, převážně vychovatelé, ředitel zařízení či základní škola. Nadále jsou hojně využívány neziskové organizace, které pořádají víkendové či prázdninové pobyty pro děti a v neposlední řadě i služby úřadu práce či veletrhy škol. This bachelor thesis focuses on the role of the social worker in the professional preparation of children in children's homes, but also on the subjects involved in this process. The aim of the bachelor thesis is to find out what procedures and activities are carried out by the social worker in preparing children for secondary education, what methods are used or what actors are involved. The thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part of the thesis I deal with the definition of institutional education in the Czech Republic, the legislative anchoring of this issue, the role of the social worker in the children's home, and finally the child's departure from institutional education. The practical part of the thesis is devoted to the research itself. In order to achieve the goal, qualitative research, questionnaire method, semi-structured interview technique was chosen. One research set was chosen, which consisted of 5 social workers from the Czech Republic. The collected data was evaluated using elements of the grounded theory method, with open coding and categorization in the first stage and axial coding in the second stage with finding relationships between the codes and categories. Graphical processing of the categories was done in Atlas.ti. The results of the research show that the social worker in professional readiness in children's homes is mainly responsible for administrative tasks and communication with children and parents of the children placed. Many actors are involved in the process of professional readiness mainly educators, the director of the institution or the primary school. Non-profit organisations that organise weekend or holiday stays for the children and, last but not least, the services of the employment office and school fairs are still widely used.
Klíčová slova:
dětský domov; profesní příprava; sociální práce; vzdělávání dětí; ústavní výchova; children´s education; children´s home; institutional care; professional readiness; social work Citace: FLEKALOVÁ, Simona. Profesní připravenost dětí v dětských domovech z pohledu sociální práce. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/75656