Název:
Motivace studentů pediatrického ošetřovatelství pro povolání dětské sestry
Překlad názvu:
Motivation of pediatric nursing students for the pediatric nursing profession
Autoři:
HRABOVSKÁ, Alžběta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Teoretická část práce byla rozdělena na dvě části: první z nich se věnuje představení oboru pediatrické ošetřovatelství, druhá se zaměřuje na motivaci studentů. V první kapitole, která se týká pediatrického ošetřovatelství, je popsána historie pediatrie, vysvětlen pojem pediatrie, popsána role dětské sestry, vzdělávání dětských sester, a jejich kompetence a působnost. Ve druhé kapitole, která se týká motivace, je popsán pojem motivace, zdroje motivace, vnitřní a vnější motivace, potřeba a motiv, motivace k učení a k práci. Cílem této práce bylo zjistit motivaci studentů ke studiu oboru pediatrické ošetřovatelství a zjistit, zda se studentům pediatrického ošetřovatelství v průběhu studia mění preference pro praxi v budoucím povolání dětské sestry. V empirické části práce byl proveden kvantitativní výzkum. Odpovědi byly sesbírány formou dotazníku vlastní konstrukce. Dotazníkové šetření bylo provedeno na vybraných vysokých školách se studijním programem Pediatrické ošetřovatelství. Školy, které se výzkumu zúčastnily, jsou Zdravotně sociální fakulta JČU, Lékařská fakulta Ostravské univerzity a 2. lékařská fakulta Univerzity Karlovy. Výzkumný soubor pro zjišťování údajů tvořilo 96 respondentů. Výsledky: Z výsledků kvantitativního vyplynulo následující. První hypotéza týkající se motivačního faktoru pro povolání dětské sestry se nepotvrdila. Předpokládali jsme, že největším motivačním faktorem pro povolání dětské sestry je pozitivní vztah k dětem. Podle grafu 15, je nejsilnějším motivačním faktorem pro studium pediatrického ošetřovatelství odpověď pomoc dětem, která byla na skórovací škále převedena se skóre 3,9. Pozitivní vztah k dětem byl převeden na skóre 3,8. Jistota pracovního místa byla převedena na skóre 3,5. Prestiž povolání je na skórovací škále převeden na skóre 3,1. Nejmenším motivačním faktorem (ve srovnání s ostatními odpověďmi) je finanční ohodnocení, které bylo převedeno na skóre 2,6. Druhá hypotéza, že se preference pro praxi v budoucím povolání dětské sestry mění v závislosti na délce studia, nebyla potvrzena. Třetí hypotéza, že se preference pro praxi v budoucím povolání dětské sestry mění v závislosti na formě studia, nebyla potvrzena. Druhou a třetí hypotézu ověřovaly otázky, které byly určené pouze studentům druhého a třetího ročníku. Statistickým chí-kvadrát testem jsme ověřovali platnost hypotéz H2 a H3. Nulová hypotéza byla ověřována proti alternativní hypotéze na hladině významnosti 5 %. Bakalářská práce může poskytnout bližší pohled na motivaci při studiu pro budoucí povolání dětské sestry přímo z pohledu studentů pediatrického ošetřovatelství. Může také posloužit jako zpětná vazba pro fakulty ke zjištění spokojenosti studentů se studiem. Výsledky práce byly prezentovány na SVOČ a byly s nimi seznámeny zapojené fakulty. The theoretical part of the thesis was divided into two parts: the first one introduces the field of pediatric nursing, the second one focuses on motivation. In the first chapter which is relates to pediatric nursing, the history of pediatrics is described, the concept of pediatrics role of pediatric nurse, pediatric nursing education, competencies and scope of pediatric nursing is explained. In the second chapter, which concerns motivation, the concept of motivation, sources of motivation, intrinsic and extrinsic motivation, need and motive, motivation to learn and to work are described.The aim of this study was to investigate students' motivation to study paediatric nursing and to find out whether paediatric nursing students' preferences for practice in the future profession of paediatric nursing change during their studies. Quantitative research methodology was emloyed for the empirical segment of the thesis, where data collection was conducted throught self-constructed questionnaire. The questionnaire survey was conducted at selected universities with a Pediatric Nursing program. The schools participating in the research are the Faculty of Health and Social Sciences of the South Bohemian University, the Faculty of Medicine of the University of Ostrava and the 2nd Faculty of Medicine. The research population for the research data consisted of 96 respondents.The quantitative results showed the following. The first hypothesis, that the greatest motivating factor for the profession of pediatric nurse is a positive relationship with children, was not confirmed. According to the graph, the strongest motivating factor for studying pediatric nursing is the response of helping children, which was converted with a score of 3.9 on the scoring scale. A positive relationship with children was converted to a score of 3.8. Job security was converted to a score of 3.5. Job prestige was converted to a score of 3.1 on the scoring scale. The least motivating factor (compared to the other responses) is financial reward, which was converted to a score of 2.6. The second hypothesis, that preferences for practice in the future profession of pediatric nursing vary with the length of study, was not supported. The third hypothesis, that preferences for practice in the future profession of pediatric nursing change depending on the form of study, was not confirmed. The second and third hypotheses were tested by questions that were only addressed to second and third year students. The statistical chi-square test was used to test the validity of hypotheses H2 and H3. The null hypothesis was tested against the alternative hypothesis at a significance level of 5 %. The bachelor's thesis can provide a closer look at the motivation for studying for a future career as a pediatric nurse directly from the perspective of pediatric nursing students. It can also serve as feedback for faculty to determine if students are satisfied with their studies. The results of this work were presented at the SVOČ and will be shared with the participating faculty.
Klíčová slova:
dětská sestra; motivace; ošetřovatelství; Pediatrické ošetřovatelství; pediatrie; vzdělávání; education; motivation; nursing; pediatric nurse; Pediatric nursing; pediatrics Citace: HRABOVSKÁ, Alžběta. Motivace studentů pediatrického ošetřovatelství pro povolání dětské sestry. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/75381