Název:
Dopad trendu bezhotovostního platebního styku na banku a její klienty
Překlad názvu:
The Impact of Cashless Payment Trend on Banks and its Clients
Autoři:
FISCHEROVÁ, Tereza Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V prví části bakalářské práce, literární rešerši, je popsán vývoj platebního styku od počátku vzniku peněz po dnešní moderní platební metody. Teoretická část podrobně rozebírá výhody, nevýhody a jednotlivé metody hotovostního a bezhotovostního platebního styku. Cílem praktické části práce je zjistit, jak klienti vybrané banky ČSOB, a. s. reagují na změny, které banka v souvislosti s platebním stykem zavádí, zda s nimi souhlasí, nebo naopak mohou tyto změny vyvolat nespokojenost klientů a následný přechod ke konkurenční komerční bance. V případě, že k odchodu klientů dochází, je cílem zjistit, zda ušetřené provozní náklady banky vyrovnají ušlé zisky ze ztráty klientů. Nejvýraznější změny na bankovním trhu jsou rušení poboček, podpora online bankovnictví a zdražování služeb, u kterých je nut-ná přítomnost bankéřů. K řešení bakalářské práce bylo využito porovnání dotazníku, který byl distribuován mezi klienty ČSOB, a. s. s výročními zprávami banky v období 2008-2022. Výsledkem praktické části je zjištění, že i přesto, že klienti bankovní změny většinově ak-ceptují, není banka schopná redukovat provozní náklady. Těmi nejzásadnějšími by měly být náklady na zaměstnance a provoz poboček.The first part of the bachelor thesis describes the development of the payment system from the beginning of money to modern payment methods. The theoretical part discusses in detail the advantages, disadvantages and different methods of cash and non-cash payment. The aim of the practical part of the thesis is to find out how clients of the selected bank ČSOB, a. s. react to the changes introduced by the bank in connection with the payment system, whether they agree with them or, on the contrary, whether these changes may cause dissatisfaction of clients and subsequent switch to a competing commercial bank. In the event that customer churn does occur, the objective is to determine whether the bank's operational cost savings offset the lost profits from the loss of customers. The most significant changes in the banking market are the closure of branches, the promotion of online banking and the increase in the price of services that require the presence of bankers. To address the bachelor thesis, a comparison of a questionnaire distributed to clients of ČSOB, a. s. with the bank's annual reports in the period 2012-2022 was used. The practical part resulted in the finding that even though clients accept the banking changes in majority, the bank is not able to reduce operating costs. The most important ones should be staff costs and branch operations.
Klíčová slova:
bankovní náklady; bezhotovostní styk; platební metody; trendy bankovního trhu; banking market trends; bank´s costs; cashless payment; payment methods Citace: FISCHEROVÁ, Tereza. Dopad trendu bezhotovostního platebního styku na banku a její klienty. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/70790