Original title:
Beze stopy
Translated title:
Without a trace
Authors:
Pfann, Martin ; Babáková, Bernardeta (referee) ; Klímová, Barbora (advisor) Document type: Master’s theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Beze stopy prozkoumává možnosti práce s tzv. pamětí krajiny, kterou chápu jako určitou otevřenou, probíhající a měnící se kompozici narativů, motivů, lidí i předmětů různého původu a různé povahy. Tyto komponenty a zároveň zdroje paměti se všechny vztahují k období 2. světové války a zejména k tématu antifašistického partyzánského odboje. Výslednému intermediálnímu dílu předcházel terénní výzkum, během kterého jsem shromáždil bohatý materiál k tématu, jenž mě dovedl k tvorbě svého druhu alternativní kartografie. Mapa a vzdělávací stezka krajinou Vysočiny podpořená textem ve formě audioguide, jsou formáty výsledného díla a pokusem o jisté vybočení z velkých zjednodušených vyprávění o válce, partyzánech a odboji. Soustředí se na malé příběhy aktérů odboje, nejen českých a sovětských partyzánů a uprchlíků, ale i místních obyvatel. Výsledný formát provází uživatele průvodce fyzickou krajinou a propojuje ji s různými interpretacemi její historie. Moje autorská verze paměti krajiny je přiznaně ovlivněna také mými osobními prožitky z dětství na Vysočině.
Without a trace explores the possibilities of working with the so-called memory of landscape, which I understand as a certain open, ongoing and changing composition of narratives, motifs, people and objects of different origins and different natures. These components and sources of memory all relate to the period of World War II and in particular to the theme of anti-fascist partisan resistance. The resulting intermedia work was preceded by field research, during which I gathered a wealth of material on the subject that led me to create a kind of alternative cartography. The map and the educational trail through the landscape of Vysočina, supported by text in the form of an audioguide, are the formats of the resulting work and an attempt to break away from the great simplistic narratives of war, partisans and resistance. They focus on the small stories of the actors of the resistance, not only Czech and Soviet partisans and refugees, but also local residents. The resulting format guides the user through the physical landscape and connects it to different interpretations of its history. My own version of the landscape memory is admittedly also influenced by my personal experiences from my childhood in Vysočina.
Keywords:
alternative cartography; collective identity; landscape memory; partisans; partisanship; Protestantism; public space; Roma; social history; resistance; Vysočina; World War II; 2. světová válka; alternativní kartografie; kolektivní identita; paměť krajiny; partyzáni; partyzánství; protestanství; Romové; sociální historie; odboj; veřejný prostor; Vysočina
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/209530