Název:
Obnovení tradic
Překlad názvu:
Reclaiming traditions
Autoři:
Drevenáková, Natália ; Tamásová, Alexandra (oponent) ; Klodová, Lenka (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění
Abstrakt: [cze][eng]
Projekt "Reclaiming Traditions" je komplexní umělecký projekt, který se zabývá reinterpretací slovenské tradice a jejích kulturních prvků, konkrétně tradicí 1. května - Stavění Máje. Tato potřeba vychází z osobní zkušenosti autorky jako queer osoby vyrůstající na Slovensku, kde queer bytosti ve veřejném prostoru nemají své legitimní místo. Toto přetváření se děje na půdě feminismu, ekofeminismu a queer ekologie. Součástí projektu je tvorba monumentů ve veřejném prostoru, které symbolizují nový přístup k nebinárnímu vnímání přírody a důležitost participace. Projekt se vyvíjí skrze několik fází od tvorby sošného objektu, tapisérie a instalace v exteriérech až po happeningy. Součástí každé fáze je textilní lněný odpad, který autorka produkuje při tvorbě oděvního designu. Tento odpad je využit v různých fázích projektu (tapiserie, hamaky, recyklované zbytky v půdě) a vo fázi diplomové práce, jako recyklovaná příze z recyklovaných zbytků lnu a vlny na háčkování boxovacích pytlů, které budou reprezentovat obkolesení. Inspirací pro formální přetvoření je neologismus "CIRCLUSION" německé feministky a politické spisovatelky Bini Adamczak, který je ženským aktivem proti mužskému aktivu penetrace. Circlusion (obkroužení) označuje aktivní obklopení. Projekt reflektuje i otázky genderu, sexuální dominance a ekologické odpovědnosti v kontextu umění ve veřejném prostoru a komunity.
The "Reclaiming Traditions" project is a comprehensive artistic endeavor that deals with the reinterpretation of Slovak tradition and its cultural elements, specifically the tradition of May 1st - Building the Maypole. This need arises from the personal experience of the author as a queer individual growing up in Slovakia, where queer beings do not have their legitimate place in public space. This transformation takes place within the realms of feminism, ecofeminism, and queer ecology. A part of the project involves the creation of monuments in public spaces, symbolizing a new approach to non-binary perception of nature and the importance of participation. The project evolves through several phases, from the creation of sculptural objects, tapestries, and outdoor installations to happenings. Each phase includes textile linen waste produced by the author during clothing design. This waste is utilized in various project phases (tapestries, hammocks, recycled residues in soil) and in the final thesis phase, as recycled yarn from recycled remnants of linen and wool for crocheting punching bags, representing circlusion. The inspiration for formal transformation is the neologism "CIRCLUSION" coined by German feminist and political writer Bini Adamczak, which is a female act against the male act of penetration. Circlusion (encirclement) denotes active surrounding. The project also reflects on questions of gender, sexual dominance, and ecological responsibility in the context of art in public space and community.
Klíčová slova:
Circlusion; ekofeminismus; hněv; instalace; komunita; legitimnost; monument; obklopení; obkroužení; participace; queer ekologie; queer práva; reflexe; sex; textilie; tradice; udržitelnost; veřejný prostor; vrstvy; anger; Circlusion; community; ecofeminism; encirclement; installation; layers; legitimacy; monument; participation; public space; queer ecology; queer rights; reflection; sex; surrounding; sustainability; textile; tradition
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/245556