Original title:
Vlakem do Dvora - Přestupní terminál ve Dvoře Králové nad Labem
Translated title:
To Dvur Kralove by train - Transfer Terminal in Dvur Kralove nad Labem
Authors:
Hudečková, Kristína ; Růžička, Tomáš (referee) ; Ponešová, Barbora (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury Abstract:
[cze][eng]
Terminál představuje spojení dvou věcí – vnitřního a vnějšího - města a okolí. Záměrem mé práce je plynule propojit hlavní pěší trasu z centra města s autobusovou a vlakovou dopravou. Aby toto spojení bylo co nejpřirozenější, je návrh terminálu založen na koncentraci hmoty v místě spojení a postupné difuzi směrem k městu a směrem k okolí. Terminál je navržen jako podélná stavba s jednou hlavní komunikací uprostřed dispozice. Prostor terminálu vymezuje dvacet ocelových rámů řazených za sebou ve směru osy propojení vlakové trati a pěší komunikace z centra města. Ocelový rám se tedy stává dominantním prvkem celé stavby. Rozdílné uzavírání úseků mezi jednotlivými rámy vytváří prostory různých charakterů a odlišné míry propustnosti.
The terminal represents joining two things – an internal and an external – a city and a surroundings. The intetion of my bachelor thesis is to connect fluently a main hiking trail from a center of city with a bus service and train transport. To make this connection as natural as possible, the proposal of terminal is based on a mass concentration in a point of joint and gradual diffusion towards the the city and the surroundings. The terminal is designed as a longitudinal structure with a one communication in the middle of the layout. The space of terminal is defined by twenty steel frames arranged one behind the other in the direction of the axis of connection between train track and hiking trail from the center of the city. The steel frame becomes the dominant element of the terminal. Different closing of sections between particular frames creates spaces of different characters and a different rate of permeability.
Keywords:
Bachelor thesis; bicycle; brick; bus; Dvůr Králové nad Labem; frame; platform; public space; track; train; way; autobus; bakalářská práce; cesta; cihla; Dvůr Králové nad Labem; kolej; kolo; nástupiště; rám; veřejný prostor; vlak
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/64895