Original title:
Vybrané způsoby zlepšení orientace řidiče v dopravním prostoru
Translated title:
Selected Methods of Improvement for the Driver's Orientation on the Roads
Authors:
Černoch, Adam ; Valentová, Veronika (referee) ; Frič, Jindřich (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem diplomové práce je najít vhodná opatření, která povedou ke zlepšení orientace řidiče v dopravním prostoru a tím ke snížení nehodovosti v dané lokalitě. V teoretické části jsou popsány dopravní průzkumy, které souvisí s danou problematikou. Dále jsou v práci zmíněny detektory sloužící k automatizovanému provádění dopravních průzkumů. Teoretická část také popisuje metody, kterými lze vybranou lokalitu analyzovat a poté navrhnout ideální úpravu. Ke konci dává přehled jednotlivých opatření. V praktické části jsou pak jednotlivé metodiky použity pro analýzu vybraných křižovatek. V první řadě byla provedena analýza vysledovaných konfliktních situací včetně zhotovení konfliktního digramu, na základě kterého bylo navrhnuto opatření. Poté byla provedena analýza dopravních nehod. Opět byl výsledkem návrh možných opatření. Hlavním cílem pak bylo porovnání a zhodnoceni obou metodik a návrh postupu opatření pro zlepšení orientace řidiče ve vybrané lokalitě.
The aim of this thesis is to find suitable measures which will lead to the improvement of driver orientation in traffic spaceleading to lower the accident rate in the area. The theoretical part describes the traffic surveys that relate to the topic. Furthermore, the work mentioned detectors used for the implementation of automated traffic surveys. The theoretical part also describes methods that can be used to analyze the selected location and then design the ideal modification. At the end gives an overview of the various measures. In the practical part are different methodologies used for the analysis of selected intersections. Firstly, the analysis of observed conflict situations, including making conflicting diagram, under which was designed to measure. Then, the analysis of traffic accidents. Again, the result was a proposal for possible actions. The main objective was to compare and appreciation of both methodologies and proces design measures to improve driver orientation in the selected location.
Keywords:
accident frequency; analysis; capacity; collision diagram; conflict; conflicting diagram; detector; extravilan; intensity; intersection; intravilan; level of traffic quality; measures; methodology; Orientation; pentlogram; traffic accident; traffic flow; traffic survey; video detection; analýza; detektor; dopravní nehoda; dopravní proud; dopravní průzkum; extravilán; intenzita; intravilán; kapacita; kolizní diagram; konflikt; konfliktní diagram; křižovatka; metodika; nehodovost; opatření; Orientace; pentlogram; videodetekce; úroveň kvality dopravy
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/36107