Original title:
Simulátor dopravy na pozemních komunikacích
Translated title:
City Traffic Simulation
Authors:
Švéda, Pavel ; Švub, Miroslav (referee) ; Chudý, Peter (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi praktického využití dopravních simulací jako prostředku pro řešení nejrůznějších problémů, například zlepšení plynulosti dopravy na pozemních komunikacích, snížení dopadu dopravy na životní prostředí apod. Obsahuje vysvětlení základních pojmů z oblasti dopravních simulačních modelů a výhod jejich využití a popisuje základní obecné metody a přístupy, které se nejčastěji při dopravních simulacích využívají. Druhá část diplomové práce obsahuje zpracování analýzy a návrh vlastního dopravního simulátoru s využitím mikro simulace. Tento dopravní simulátor je poté implementován a testován na řešení reálné dopravní situace.
This Master's Thesis deals with the possibilities for the practical usage of traffic simulations as tools for seeking solutions to various kinds of problems such as road traffic flow, the environmental impact of traffic, etc. It contains a description of the basic terms in the area of traffic simulation models, advantages of their practical usage, and furthermore, it describes the basic general methods of and attitudes to the most commonly used traffic simulations. In the second part, the analysis and the design of an original micro traffic simulator are included. Finally, the traffic simulator is implemented and tested on a real traffic situation.
Keywords:
car behavior models; macro simulation; micro simulation; traffic models; traffic simulation; traffic simulation models; traffic-flow control systems; dopravní modely; dopravní simulace; dopravní simulační modely; makro simulace; mikro simulace; modely chování vozidel; simulace dopravy; systémy řízení dopravy
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/54332