Název:
Odpružení a tlumení kabin nákladních vozidel
Překlad názvu:
Springing and Damping of Truck Cabin
Autoři:
Kroupa, Ondřej ; Vančura, Jan (oponent) ; Blaťák, Ondřej (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato diplomová práce, kterou lze zařadit do oblasti dynamiky vozidel, zkoumá vliv odpružení a tlumení kabin u nákladních vozidel na jízdní bezpečnost a na jízdní komfort. Pro řidiče, který ve vozidle tráví mnoho hodin, je pohodlí zásadním kritériem, proto se hledá možné zlepšení, které nabízí právě odpružená kabina. Rešeršní část práce nejprve rozebírá jednotlivé prvky odpružení a tlumení, další kapitola je věnována systémům, které se v dnešní době v konstrukci odpružení kabin používají. Poté je představena teoretická tvorba zjednodušeného výpočtového modelu a možnosti vyhodnocení dosažených výsledků. Následující praktická část se zabývá tvorbou samotného výpočtového modelu v softwaru Adams View, který je založen na reálném vozidle, které bylo propůjčeno fakultě. Výpočtový model je následně ověřen a porovnán se skutečným stavem a jsou na něm testovány koncepce uložení kabiny. Na vytvořeném výpočtovém modelu byly také zkoušeny vlivy parametrů kabiny na jízdní komfort a jízdní bezpečí. V poslední části práce byl vytvořen výpočtový model dakarského speciálu, na kterém byla, i díky poznatkům z předchozí kapitoly, provedena optimalizace a byly navrhnuty konfigurace, které by bylo vhodné vyzkoušet při reálném testování.
This Diploma Theses, which can be included in the field of vehicle dynamics, explores the effect of suspension and damping of truck cabs for the safe ride and comfort. As the driver spends many hours in their vehicle, comfort is the most essential criterion. That is why we seek possible improvements which are offered by the sprung cab. The research part firstly analyses the individual elements of suspension and damping. The following chapter is devoted to the systems which are used nowadays in the construction of cabin suspension. Next there is the introduction to the theoretical production of a simplified computational model as well as the presentation of the possible evaluation of the achieved results. The following practical part deals with the actual shaping of the computational model in the Adams View software, which is based on a real vehicle, and was lent at the faculty. The model is then verified and compared with the existing state and the cab mounting concepts are tested on it. The effects of cab parameters on driving comfort and safe riding were tested on it as well. The last part focuses on the forming of the special Dakar computational model, on which optimization was performed according to the findings discussed in the previous chapter. Also, the appropriate configurations to the real-life testing were designed.
Klíčová slova:
Adams View; kabina; nákladní vozidlo; pružina; tlumič; výpočtový model; Adams View; cab; computational model; damper; lorry; spring
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/207706