Original title:
Jednoválcový motor pro silniční motocykl
Translated title:
Single-cylinder Engine of a Road Motorcycle
Authors:
Čech, Martin ; Molcar, Martin (referee) ; Drápal, Lubomír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce pojednává o konstrukci čtyřdobého spalovacího motoru pro silniční motocykl do objemu 250 cm3. Jelikož se jedná o silniční motocykl, je v úvodu nastíněna legislativa ČR pro danou kategorii. Dále jsou formou rešerše rozebrány soudobé motory podobné koncepce, předlohový a konkurenční. Poté je v práci popisován postup při řešení a práce na samotné konstrukci, srovnání třecích ztrát na hlavním ložisku klikového hřídele a shrnutí poznatků v závěru.
This thesis is focusing on the construction of a four-stroke internal combustion engine for a 250 ccm road bike. Since it is a road bike, the introduction of legislation of the Czech Republic for this category is outlined in the introduction of the thesis. Furthermore, disassembling of similar and competitive engine was conducted. The thesis also describes the process of construction of this four-stroke internal combustion engine. In addition, the thesis compares friction loss on the main bearing crankshaft. In the latter part there is summarization of all findings.
Keywords:
3D scan; construction; four-stroke internal combustion engine; road; 3D sken; konstrukce; silniční; čtyřdobý jednoválcový motor
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/60808