Original title:
Šachový program pro různé varianty šachů
Translated title:
Chess Program for Various Chess Variations
Authors:
Jadrníček, Zbyněk ; Křena, Bohuslav (referee) ; Rozman, Jaroslav (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce popisuje postup při tvorbě šachového programu umožňujícího hru člověka proti počítači. V první části jsou vysvětlena pravidla šachů, další se věnují umělé inteligenci. Práce se zabývá netradičními variantami šachu a změnám, které byly provedeny při implementaci oproti klasické hře. Porovnává používané reprezentace šachovnice v počítači, metody hraní her a techniky ohodnocení stavu hry. Cílem bylo dosáhnout vysoké umělé inteligence použitím efektivních algoritmů.
This thesis describes process of creating chess program allowing human play against computer. First part explains chess rules, next parts are about artificial intelligence. Thesis deals with nontraditional chess variants and also with changes, which were made in implementation in comparasion with classical game. It compares usual chessboard representations in computer, methods of playing games and techniques of evaluation chessboard state. The aim was to achieve high artificial intelligence by using of effective algorithms.
Keywords:
alpha-beta; artificial intelligence.; bitboard; Chess; chess variations; evaluation function; alfa-beta; bitboard; ohodnocovací funkce; umělá inteligence.; varianty šachů; Šachy
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/54969