Original title:
Teorie jednání o X kapitolách/Jednání teorie o X dějstvích : Talk and Twerk
Translated title:
Theory Actions in X Chapters/Actions Theory in X Acts : Talk and Twerk
Authors:
Bačíková, Alžběta ; Sterec, Pavel (referee) ; Rathouský, Luděk (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Vystupem diplomového projektu Talk&Twerk je záznam setkání lektorky rétorického umění a tanečnice vyučující twerking. K protnutí jemné choreografie řeči a explicitně erotického tance dochází při jejich vzájemné vyuce. Dokumentární kamera snímá zblízka těla obou žen při nácviku pohybovych figur. Nejprve se v poloimprovizovanych cvičeních trénuje artikulace různych názorovych pohledů na twerking. Od základních dechovych cvičení se dostávají k nácviku nonverbálního vyjádření a tělesného vyrazu. Jedna lektorka učí druhou přesvědčivému projevu, poté si role prohodí a lekce pokračuje tanečním nácvikem. V závěrečné sekvenci tančí obě krátkou choreografii na originální skladbu, vzniklou na míru projektu.
The result of the project is a short video documentation of reciprocal lesson given by the twerking instructress and the teacher of the rhetoric. We can easily observe how the smart nonverbal choreography of speech is joining the erotically explicit dance. Women bodies are shot by camera during the training. They exercise proper breathing techniques first, then nonverbal expression and finally they try to articulate diverse notions on twerking. After the rhetoric lesson is given, they change the positions of teacher and the person being taught. It's time to learn how to twerk. In the final sequence we can see both women performing short twerk choreography on hip-hop music track made originally for the project.
Keywords:
dance; document; emancipation; feminism; lesson; performance; politics; rhetoric; sexualization; twerking; dokument; emancipace; feminismus; lekce; performance; politika; rétorika; sexualizace; tanec; twerking
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/31034