Original title:
Bezpečná místa
Translated title:
Safe places
Authors:
Šavarová, Veronika ; Pospiszyl, Tomáš (referee) ; Kvíčala, Petr (advisor) Document type: Bachelor's theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Tématem této bakalářské práce je především vztah člověka k prostoru, jež je protkán jistým druhem nostalgie a potřebou vracení se do období autorčina raného dětství. Práce se identifikuje s množstvím přístupů několika uměleckých směrů probíhajících v 1. polovině 20. století, jako např. surrealismus, expresionismus, symbolismus aj. Tyto přístupy se v autorčině práci střetávají a tvoří tak směs vlivů projevující se společně s osobní rovinou ve výsledné práci. Cílem bakalářské práce má být co nejupřímnější a nejvěrohodnější zpřítomnění zobrazovaného místa. Hotové dílo má v divákovi vzbuzovat intenzivní a rozporuplné pocity. Techniku malby shledává autorka jako nejvhodnější médium pro zprostředkování daného tématu.
The topic of this bachelor‘s thesis is the relationship between a person and one’s space, which is interwoven with feelings of nostalgia and the need to return to the period of the author's early childhood. The work identifies with a number of approaches of several art movements in the first half of the 20th century, such as surrealism, expressionism, symbolism etc. These approaches collide in the author's work, forming a mixture of influences demonstrated together on a personal level in the resulting work. The most honest and credible manifestation of the place is deemed to be the aim of the bachelor‘s thesis. The finished work is intended to inspire viewer‘s intense and conflicting feelings. The autor finds the medium of painting to be most suitable to conveying the topic.
Keywords:
bizarreness; dreaminess; Imagination; mystique; tension; urgency; bizarnost; Imaginace; mystično; naléhavost; napětí; snovost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/197619