Název:
Spolehlivost a komunikace v systémech člověk-stroj
Překlad názvu:
Reliability and Communikation in Man-Machine-Systems
Autoři:
Kovář, Tomáš ; Žurek, Martin (oponent) ; Havlíková, Marie (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Cílem této práce je analýza technické a lidské spolehlivosti v systému člověk - vozidlo. Spolehlivost celého systému je dána dílčími spolehlivostmi technických subsystémů a lidských operátorů. V analýze bezpečnosti a pohotovosti technických systémů je zapotřebí sledovat lidské působení na spolehlivost, bezpečnost a pohotovost těchto systémů, které přímo ohrožují zdraví lidí. Lidský operátor ovlivňuje bezpečnost a spolehlivost celého systému svojí činností a obsluhou zařízení. Při kvantitativním hodnocení lidské spolehlivosti se vychází z celkové pravděpodobnostní analýzy bezpečnosti. Na úrovni řidičů dochází k přímému ovládání dopravního prostředku, tudíž je spolehlivost lidského operátora zcela určující pro celkovou spolehlivost systému. Na systém člověk - vozidlo působí vnější a lidské faktory ovlivňující výkonnost. Model stromu poruch slouží vyhodnocení spolehlivosti systému MMS a poskytuje stručný, uspořádaný a přehledný popis poruch uvnitř systému.
The objective of this work is to analyse the technical and human reliability in the man-vehicle system. The reliability of the whole system is given by the individual reliabilities of technical subsystems and human operators. In the analysis of safety and readiness of technical systems, it is necessary to monitor human effects on the reliability, safety and readiness of these systems, which directly put people’s lives at risk. The human operator influences the safety and reliability of the whole system by his actions and operation of the device. The quantitative evaluation of human reliability is based on an overall probabilistic safety analysis. Since drivers directly control the means of transport, the human operator’s reliability is entirely determining for the overall reliability of the system. External and human factors influencing performance affect the man-machine system. The activity tree model serves for the evaluation of reliability of the MMS system and provides a concise, organised and well-arranged description of defects within the system.
Klíčová slova:
lidská spolehlivost; strom poruch; systém člověk – stroj; systém člověk – vozidlo; technická spolehlivost; fault tree; human reliability; man vehicle system; man – machin system; reliability technical
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/2394